Pemimpin UMNO di pelbagai lapisan menyambut baik tindakan bekas naib presiden UMNO, Tan Sri Muhammad Muhamad Taib kembali ke pangkuan UMNO, sekali gus mengukuhkan parti itu menghadapi pilihan raya umum ke-14 khususnya di Selangor.

Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Selangor Tan Sri Noh Omar berkata penyertaan semula Muhammad dalam UMNO menjadi suntikan semangat untuk UMNO negeri berjuang memastikan kemenangan pada pilihan raya umum akan datang dan menawan semula Selangor.

"Kami UMNO Selangor mengalu-alukan kehadiran semula bekas pemimpin hebat di Selangor... walaupun Tan Sri (Muhammad) sebelum ini di sebelah sana (bersama pembangkang). Hubungan kami masih akrab dan saya percaya Tan Sri akan naikkan semangat kami untuk tawan semula Selangor," katanya kepada pemberita susulan pengumuman Presiden UMNO Datuk Seri Najib Tun Razak bahawa Muhammad kembali ke pangkuan UMNO, pada Ahad.

Ketua Penerangan UMNO Tan Sri Annuar Musa berkata kembalinya bekas pemimpin parti kepada UMNO menunjukkan wujud kesedaran bahawa agenda besar parti dan negara adalah jauh lebih penting berbanding agenda individu.

Katanya Muhammad, yang pernah menyandang pelbagai jawatan termasuk sebagai Ketua Penerangan UMNO dahulu, sedar perjuangan untuk rakyat adalah lebih bermakna jika berada di dalam UMNO dan Barisan Nasional, selepas lima tahun mencuba melalui platform PAS dan PKR.

BACA: 'Mat Taib' kembali sertai UMNO

"Jadi bagi pihak parti, kita alu-alukan apa sahaja yang boleh membawa solidariti dan kekuatan politik kepada UMNO dan negara ini. Harap-harap akan ada lebih ramai lagi bekas pemimpin UMNO yang kembali (ke pangkuan parti) kerana pintu UMNO sentiasa terbuka kepada semua," katanya.

Anggota Majlis Tertinggi, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata tindakan Muhammad membuktikan tiada parti alternatif yang ikhlas memperjuangkan rakyat terutamanya Melayu dan Islam selain Umno.

"Dalam tempoh bersama pembangkang sudah pasti beliau (Muhammad) faham bahawa sebenarnya pembangkang langsung tidak mempunyai agenda untuk membangunkan rakyat serta memperkukuhkan islam," katanya.

Ismail Sabri berkata perkembangan positif ini membuka peluang cerah kepada Umno di Selangor untuk rakyat mempertimbangkan siapa sebenarnya yang berada di landasan tepat untuk memimpin kerana Muhammad antara tokoh pemimpin yang berjasa.

Sementara itu, Timbalan Pengerusi BN Selangor Datuk Mat Nadzari Ahmad Dahlan berkata keputusan Muhammad membuktikan bahawa perjuangan UMNO terhadap agama, bangsa dan negara masih relevan dan bekas Naib Presiden UMNO itu sendiri mengakui perbezaan intipati perjuangan parti pembangkang yang dianggapnya sia-sia.

Mat Nadzari berkata UMNO dan BN Selangor akan bekerja rapat dengan Muhammad dan berkongsi pengalamannya semasa berada di luar parti dalam menggembleng usaha untuk meraih kepercayaan rakyat di negeri itu.

Ketua Penerangan BN Selangor Datuk Dr Mohamed Satim Diman pula berkata kedudukan dan pengalaman politik Muhammad ketika bersama-sama pembangkang dilihat sebagai kelebihan kepada BN untuk mengatur gerak kerja supaya lebih kemas dan padu.

Beliau berkata pengalaman politiknya boleh dijadikan strategi jentera parti untuk mengembalikan keyakinan rakyat dengan majoriti kepada BN khususnya di Selangor pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) kelak.

Di MACHANG, Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kelantan Datuk Ahmad Jazlan Yaakub berkata beliau yakin lebih ramai anggota yang meninggalkan UMNO sebelum ini, akan kembali menyertai parti itu.

Ahmad Jazlan, yang juga Timbalan Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, berkata ini kerana bekas anggota UMNO akan sedar tiada parti lain yang benar-benar memperjuangkan kepentingan bangsa, agama dan negara seperti yang dilakukan UMNO sejak sekian lama.

"Jika mereka benar-benar ingin melihat kemajuan bangsa, keamanan dan keharmoninan yang berterusan mereka tiada pilihan lain selain menyertai UMNO semula," katanya pada Majlis Sambutan Minggu Perpaduan Jalur Gemilang Disanjung di sini, pada Ahad.

Setiausaha Agung Veteran UMNO Datuk Mustapha Yaakub dalam kenyataan semalam berkata kesedaran Muhammad bahawa pembangkang gagal memperjuangkan hak dan kepentingan orang Melayu sudah cukup membuktikan jiwa dan perjuangan beliau bersama UMNO kerana hanya parti itu yang dapat membela kaum itu.

"Veteran yakin kepulangan Muhammad ke dalam UMNO akan membantu UMNO Selangor dalam usaha untuk memenangi dan menawan kembali negeri itu dari PKR dalam PRU14.

"Beliau masih mempunyai pengaruh dan pengikut yang setia yang akan membantu kemenangan BN di Selangor nanti," katanya.

-- BERNAMA