Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menyerahkan kepada Speaker Dewan Rakyat untuk menentukan kedudukan Rang Undang-Undang Persendirian bagi meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) yang telah diturunkan ke senarai nombor 7 hari ini dari nombor 4 semalam.

Jelasnya, ia berikutan perkara berhubung usul persendirian yang dibawa Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang itu terletak dalam bidang kuasa Speaker Dewan Rakyat.

"Dalam Peraturan Parlimen, Rang Undang-Undang (RUU) itu berada berada di kedudukan yang keempat dan ia terletak pada bidang kuasa speaker sendiri untuk menentukan dan di dalam hal ini, kita serahkan sepenuhnya pada speaker dewan rakyat," katanya kepada media di sini hari ini.

BACA: RUU 355: Hadi tinggalkan dewan sambil tersenyum tanpa sepatah kata

Ditanya mengenai pendirian Umno berhubung RUU 355 yang dibawa oleh Abdul Hadi yang juga Ahli Parlimen Marang itu, ini jawapan beliau:

"Kita serahkan kepada Perdana Menteri menentukan berdasarkan kepada situasi yang telah ditentukan."

Sementara itu pihak wartawan cuba mendapatkan reaksi Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia berhubung perkara itu di luar pintu masuk parlimen.

Bagaimanapun beliau enggan mengulas lanjut mengenai perkara berkenaan.