Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini menafikan wujudnya komplot menjatuhkannya sebagai Perdana Menteri membabitkan Timbalannya, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi seperti yang didakwa oleh mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

Beliau yang juga Presiden UMNO, menyifatkan dakwaan itu adalah tidak masuk akal kerana beliau sangat mengenali Datuk Seri Zahid sejak sekian lama dan sama-sama mengharungi penat lelah dalam perjuangan.

Malah menurutnya beliau lebih tahu kisah susah payah Zahid dalam UMNO sehingga pernah ditahan ISA ketika pemerintahan Tun Mahathir sewaktu masih menjawat jawatan Ketua Pemuda UMNO satu ketika dahulu.

Justeru cerita kononnya Zahid bertemu dengan Tun Mahathir sejurus selepas dilantik menjadi Timbalan Perdana Menteri untuk meminta sokongan untuk menjatuhkannya adalah tidak masuk akal sama sekali.

"Sekarang dia (Tun Mahathir) hendak lagakan saya dengan Datuk Zahid. Saya dah lama berkawan dengan Zahid. Sayalah orang yang mempertahankan beliau sewaktu saya menjadi Ketua Pemuda dulu. Ketika itu Datuk Zahid nak bertanding dengan Ketua Bahagian di sana. Saya turun ke sana untuk pertahankan beliau.

"Dan sewaktu dia dalam tahanan ISA di zaman Tun ada dua orang pegawai datang jumpa beliau paksa beliau tandatangan surat peletakan jawatan sebagai Ketua Pemuda UMNO. Kemudian pegawai itu datang semula paksa pulak Zahid tandatangan satu surat kononnya dia tandatangan surat peletakan jawatan itu secara rela tanpa paksa," katanya ketika menyampaikan ucapan Mesyuarat Persidangan perwakilan UMNO Bahagian Shah Alam di sini hari ini.

Pada Jumaat, Ahmad Zahid menafikan beliau terlibat dengan sebarang konspirasi untuk menjatuhkan perdana menteri.

Jelasnya, beliau mempunyai cukup bukti dalam bentuk rakaman bahawa Dr Mahathir yang mencadangkan agar Najib dijatuhkan sebagai perdana menteri melalui undi tidak percaya di Parlimen.

BACA: Dakwaan jatuhkan PM - Zahid sedia lafaz 'sumpah laknat'


Baru-baru ini, Dr Mahathir mendakwa Ahmad Zahid telah bertemu dengannya untuk meminta sokongan bagi menggantikan Najib selaku perdana menteri.

Kenyataan Dr Mahathir itu dibuat selepas Ahmad Zahid mengeluarkan kenyataan berhubung keturunan bekas perdana menteri itu yang didakwa berdarah campuran India pada mesyuarat UMNO Bahagian Kelana Jaya baru-baru ini.