KEJOHANAN kelayakan Olimpik Tokyo 2020 bagi sukan papan selaju yang pertama, Street League Skateboarding (SLS) di London menyaksikan Nyjah Huston dari Amerika Syarikat memenangi kategori lelaki manakala Pamela Rosa dari Brazil muncul juara kategori wanita.

SLS London merupakan hentian pertama bagi atlet papan selaju dari seluruh dunia untuk memungut mata ranking ke Olimpik, dimana kesemua empat benua ahli gabungan Olimpik berhak menghantar wakil.

Juara dunia tahun lalu, Nyjah mengatasi pencabar terdekatnya, Gustavo Ribeiro dari Portugal apabila memungut 36.7 mata keseluruhan daripada 2 run dan 2 best trick.

Ribeiro yang diberi peluang mengulangi run pertamanya selepas terjatuh apabila papan selajunya tersangkut pada sebutir batu di gelanggang, mengutip 8.1 dan 8.8 pada run pertama dan kedua.

Pada pusingan best trick, Ribeiro melengkapkan tiga daripada lima percubaan best trick, namun tidak mampu mengatasi kutipan mata Huston dan terpaksa berpuas hati dengan menamatkan saingan di tempat kedua dengan 35.9 mata.

Wakil Australia, Shane O’Neill melengkapkan podium dengan 34.8 mata.


Dalam saingan wanita, Rosa mengutip 26.3 mata untuk mengatasi wakil Australia, Hayley Wilson dengan hanya 0.01 mata.

Rakan senegara Rosa, Jhulia Rayssa Mendes Leal pula mendapat tempat ketiga dengan 26 mata.


SLS London menyaksikan 12 atlet wanita yang terbaik dari Kelayakan Terbuka Global mara ke separuh akhir di London untuk bersaing dengan 18 atlet wanita terbaik dari Kejohanan Dunia SLS World Skate 2018.

Manakala 10 atlet lelaki terbaik dari Kelayakan Terbuka Global mara ke suku akhir SLS London untuk bertemu dengan atlet ranking ke-21 hingga ke-38 dari kejohanan dunia tahun lepas.

10 yang terbaik dari suku akhir mara ke separuh akhir untuk bersaing dengan 20 atlet lelaki terbaik dari Kejohanan Dunia SLS World Skate 2018.