Berita  | Sukan

'Saya memandang rendah kemampuannya' - McGregor akhirnya akui kehebatan Khabib

'Saya memandang rendah kemampuannya' - McGregor akhirnya akui kehebatan Khabib
McGregor berkata dia masih mengharapkan 'rematch' (pertarungan semula) dengan Khabib. - Gambar fail/AP
SELEPAS lima bulan berlangsungnya aksi UFC 229, bintang seni bela diri campuran (MMA) Conor McGregor akhirnya mengakui kekalahannya kepada Khabib Nurmagomedov adalah kerana dia terlalu memandang rendah terhadap lawannya itu.

Menurut petinju dari Ireland itu, dia gagal memberi penghormatan kepada Khabib semasa perlawanan tersebut dan terus meluru ke depan tanpa memikirkan akibat yang bakal diterimanya.

"Dia seorang lawan yang hebat, dia berlawan dengan beruang semasa kecil.

"Dia menghabis banyak masa mengasah kemahirannya dalam 'stand up' dan ia jauh lebih baik daripada yang saya jangkakan.

"Itu, saya perlu beri penghormatan," katanya seperti mana dipetik portal BJPenn.com.
Meskipun begitu, McGregor berkata dia masih mengharapkan 'rematch' (pertarungan semula) dengan Khabib.

BACA: Kekecohan di UFC 229: Khabib didenda RM2 juta, McGregor RM200,000

Bagi McGregor, semuanya adalah mengenai menyelesaikan perselisihan yang wujud antara dia dengan juara dunia UFC lightweight dari Rusia itu bersama pasukannya.

"Apabila ada perselisihan, mesti ada pertarungan semula," kata McGregor.

"Saya menampar abang dan sepupunya di atas sangkar, dia (Nurmagomedov) cuba melompat keluar dan berlari. Ini belum berakhir, jadi ada pertikaian, dan harus ada perlawanan semula," tambahnya.

Insiden pergaduhan di UFC 229, Oktober tahun lalu tercetus apabila Khabib tiba-tiba naik angin dan membaling 'mouthpiece' ke arah cornerman McGregor.

Dia kemudiannya melompat keluar dari gelanggang dan menyerang orang dari pasukan McGregor.

Menurut Khabib, tindakan itu dilakukan selepas dia dihina berbulan-bulan oleh McGregor termasuk serangan bas di Brooklyn.

Dalam pertarungan tersebut, Khabib berjaya mempertahankan tali pinggang UFC lightweight miliknya selepas memaksa McGregor mengaku kalah pada pusingan keempat menerusi 'submission'.

Keputusan itu juga melebarkan rekod kemenangan Khabib kepada 27-0.

Susulan insiden tersebut, Khabib dan McGregor telah didenda dan digantung pertarungan oleh Suruhanjaya Atlet Negeri Nevada (NSAC).

Khabib didenda sebanyak AS$500,000 (RM2,053,953) dan digantung selama sembilan bulan, manakala McGregor pula didenda AS$50,000 (RM205,355) dan digantung enam bulan.

Tag: UFC 229, McGregor akui kehebatan Khabib, Khabib McGregor rematch, Ultimate Fighting Championship, mixed martial arts, Conor McGregor, Khabib Nurmagomedov


Komen Anda?

* Klik pada "Sort by" untuk kemaskini komen

PENAFIAN:
Astro AWANI tidak bertanggungjawab terhadap pendapat yang diutarakan melalui artikel ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Terima kasih.