KETIKA banyak negara dilanda demam aplikasi permainan Pokemon Go, lain pula ceritanya bagi negara bergolak, Syria.

Jika kanak-kanak di negara lain teruja ke sana sini bermain permainan itu, kanak-kanak di Syria pula sabar menantikan masa mereka dibebaskan dari bumi berdarah itu.

Usaha membawa perhatian dunia kepada nasib kanak-kanak di Syria melalui permainan itu dimulakan oleh sebuah agensi media di Syria, Revolutionary Forces of Syria Media Group.

BACA: Pokemon Go! difatwakan haram di Arab Saudi

BACA: Indonesia larang permainan 'Pokemon Go' di Istana Presiden

BACA: Barista sanggup berhenti kerja untuk main Pokemon Go sepenuh masa

Menerusi beberapa siri tweet, agensi itu memuat naik beberapa keping gambar kanak-kanak Syria berlatar belakangkan kemusnahan akibat perang, sambil memegang lukisan watak animasi Pokemon.

Lukisan itu turut memaparkan tulisan yang berbunyi, "Tolong selamatkan saya!"




Paling menyentuh hati adalah sekeping gambar kanak-kanak lelaki, dengan grafik watak Pikachu di sebelahnya juga kelihatan sedih.


Seorang pereka grafik, Saif Aldeen Tahhan, pula memulakan kempen #SyriaGo menerusi beberapa siri gambar di akaun Facebooknya.


Berbeza dengan Pokemon Go, SyriaGo menunjukkan imej barang-barang yang paling diperlukan kanak-kanak di negara itu, seperti buku dan permainan.

Syria yang mula bergolak sejak tahun 2010, menyaksikan ribuan kanak-kanak menjadi pelarian dan tidak mendapat pendidikan.