Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Shahidan Kassim memaklumkan keseluruhan air banjir dari Pahang dan Terengganu akan turun ke Kelantan.

Dakwaan sesetengah pihak yang mengatakan air akan turun ke sini adalah tidak benar kerana air dari Pahang dan Terengganu akan mengalir keluar ke laut, kata Shahidan ketika ditemui di Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra Kota Bharu pada Sabtu.

Beliau turut memaklumkan Sekolah Menengah Kebangsaan Manek Urai yang menempatkan lebih 400 orang mangsa banjir masih berdiri teguh. Ini sekaligus menafikan khabar angin, kononnya sekolah yang menjadi penempatan sementara mangsa-mangsa banjir telah roboh seperti yang disebarkan media sosial.

Pihak keselamatan telah membuat pemeriksaan dan mendapati bangunan sekolah tersebut tidak runtuh. Maklumat yang disebarkan itu tidak benar dan orang ramai di minta tidak mempercayainya.

Dakwaan sesetengah pihak yang mengatakan air akan turun ke sini adalah tidak benar kerana air dari Pahang dan Terengganu akan mengalir keluar ke laut.

Katanya di Kuala Krai, sejumlah 29 pusat pemindahan didaftarkan manakala terdapat 31 pusat yang tidak didaftarkan yang keseluruhannya melibatkan lebih 17 ribu orang

Beliau menjelaskan di pusat yang tidak didaftarkan itu mungkin bantuan lewat sampai hingga menyebabkan kebanyakan mangsa banjir berada dalam kelaparan.

Namun, sejak dua hari ini bantuan makanan telah sampai keseluruhan kawasan di Kuala Krai.