KUALA LUMPUR:AirAsia X Bhd telah tampil dengan pelan penstrukturan semula yang akan membolehkan syarikat penerbangan itu beroperasi kembali di tengah-tengah sekatan perjalanan global yang berpunca daripada pandemik COVID-19.

Ketua Pegawai Eksekutif Benyamin Ismail berkata AirAsia X dan banyak syarikat penerbangan lain sedang bergelut dalam tempoh pandemik ini.

"Ini merupakan satu tempoh yang amat sukar bagi mana-mana syarikat penerbangan sehingga kami membatalkan kesemua jadual penerbangan, melaksanakan pemotongan gaji dan pemberhentian pekerja buat kali pertama dalam sejarah.

"Bagaimanapun, kami tetap komited kepada tetamu kami, Allstars, rakan niaga dan pemegang berkepentingan bagi memastikan kami dapat membina syarikat penerbangan jarak jauh yang berdaya maju serta mampan.

"Demi kelangsungan hidup syarikat penerbangan ini, pelan penstrukturan semula yang dicadangkan adalah satu-satunya pilihan yang ada," katanya dalam satu kenyataan pada Selasa.

Langkah yang sama mungkin dikekalkan semasa proses penstrukturan semula, tetapi tumpuan sebenar adalah untuk mengekalkan seberapa banyak pekerjaan yang mungkin.

"Kami mempunyai asas kos yang rendah, kami berada di bahagian pasaran yang bersesuaian dan banyak pasaran utama kami berada di zon hijau yang berkemungkinan akan dibuka semula terlebih dahulu.

"Kami mempunyai strategi pemulihan yang mantap, dan dengan sokongan berterusan daripada pihak berkepentingan kami, kami akan mengatasi semua cabaran dan menjadi lebih kukuh," kata Benyamin.

Syarikat penerbangan tambang rendah untuk jarak jauh itu, yang merupakan syarikat sekutu kepada AirAsia Group Bhd, berkata langkah penstrukturan semula itu akan merangkumi pelantikan Datuk Lim Kian Onn sebagai Timbalan Pengerusi bagi mengetuai inisiatif penstrukturan semula dan memudahkan suntikan ekuiti yang baharu.

Lim, seorang akauntan bertauliah, merupakan seorang jurubank pelaburan sebelum beliau menjadi ahli Lembaga Pengarah AirAsia X pada 2012.

AirAsia X, yang menanggung kerugian bersih sebanyak RM650.32 juta bagi tahun kewangan berakhir 31 Dis 2019, mencatatkan kerugian belum diaudit berjumlah RM854.94 juta pada separuh pertama tahun ini.

Ia menghadapi kekangan mudah tunai yang agak teruk dan keingkaran terhadap beberapa komitmen kontrak berpotensi untuk pembubaran syarikat penerbangan itu.

"Penstrukturan semula hutang dan rundingan semula obligasi kewangannya adalah prasyarat bagi sebarang penjanaan ekuiti baharu yang diperlukan untuk memulakan semula syarikat penerbangan itu," katanya.

Cadangan pelan penstrukturan semula, jika diluluskan, akan menjamin kelangsungan AirAsia X.

"Pelan penstrukturan semula yang dicadangkan termasuk pengwujudan kontrak baharu, perjanjian dan/atau pengaturan baharu bertujuan untuk menyesuaikan saiz operasi dan obligasi kewangan kumpulan, yang amat penting kepada kewujudan berterusan kumpulan dalam landskap penerbangan," katanya.

Ia telah mengadakan perbincangan dengan semua pemiutang utama sejak dua bulan lepas dan mereka memberikan sokongan padu untuk kesinambungan perniagaan syarikat penerbangan tersebut.

Selama 13 tahun, AirAsia X telah menyampaikan perjalanan penerbangan yang berpatutan dan mewujudkan pekerjaan dalam sektor penerbangan, pelancongan serta industri yang berkaitan, dan menyumbang kepada pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar Malaysia.

-- BERNAMA