KUALA LUMPUR: Axiata Group Bhd catat kerugian bersih berjumlah RM1.99 bilion pada tahun kewangan berakhir 31 Dis 2023 (TK2023) daripada keuntungan bersih sebanyak RM9.75 bilion dalam tempoh yang sama setahun sebelum ini.

Kumpulan telekomunikasi multinasional itu berkata prestasinya terjejas oleh kemerosotan aset Ncell dan Edotco Myanmar, kos kewangan bersih yang lebih tinggi dan bahagian keputusan CelcomDigi Bhd yang lebih rendah berbanding sumbangan Celcom sebagai anak syarikat pada tahun sebelumnya.

Bagaimanapun, pendapatan bagi tempoh itu meningkat kepada RM22.0 bilion daripada RM20.02 bilion, mencerminkan peningkatan 9.9 peratus selepas didorong oleh prestasi asas yang kukuh merentasi kebanyakan pasarannya di Asean dan Asia Selatan, menunjukkan tahun prestasi berdaya tahan walaupun keadaan makroekonomi global masih mencabar.

Kumpulan itu dalam makluman kepada Bursa Malaysia hari ini berkata kerugian bersih bagi suku keempat 2023 (S4 TK2023) berjumlah RM695.02 juta berbanding keuntungan bersih RM9.95 bilion yang disaksikan pada suku yang sama tahun lalu, manakala hasil berkembang kepada RM5.79 bilion daripada RM5.40 bilion.

"Berbanding petunjuk prestasi utama (KPI) pada kadar yang tetap, kumpulan itu telah melepasi sasaran pendapatan pertengahan satu digit pertumbuhan ex-peranti serta pendapatan satu digit lebih tinggi sebelum pertumbuhan faedah dan cukai (Ebit), masing-masing pada 7.8 peratus serta 18.4 peratus," katanya.

Sementara itu, dalam sidang media maya mengenai taklimat keputusan TK2023, Ketua Pegawai Eksekutif dan Pengarah Urusan Kumpulan Axiata, Vivek Sood berkata pertumbuhan hasil ini telah meletakkan kumpulan dalam kedudukan yang lebih mantap bagi mempercepatkan kemajuan dan melaksanakan keutamaan strategik.

"Agak mengalakkan untuk melihat bahawa kebanyakan syarikat telekomunikasi digital kami (syarikat telekomunikasi) mampu menyampaikan salah satu prestasi mereka yang paling menguntungkan, di samping menguasai bahagian pasaran," katanya.

Beliau menyatakan kumpulan itu baru-baru ini telah memperbaharui strategi korporatnya, yang mana, ini akan disampaikan melalui lima vektor penciptaan nilai iaitu penyampaian sinergi CelcomDigi, transformasi struktur di Indonesia, membina daya tahan perniagaan di pasaran sempadan, mencipta nilai mampan melalui infrastruktur dan menggilap nilai perniagaan digital.

Melangkah ke 2024, Vivek berkata kumpulan teruja untuk memasuki fasa seterusnya dalam perjalanan telco-tekno (syarikat teknologi) memandangkan ia sedang berkembang menjadi pemain penting dalam ekosistem digital dan teknologi di rantau ini.

Untuk KPI utama 2024, beliau berkata pertumbuhan pendapatan pertengahan satu digit dan pertumbuhan Ebit pertengahan adalah berdasarkan operasi berterusan, dengan perbelanjaan modal sebanyak RM6.1 bilion bagi 2024.

"Kami tetap yakin bahawa dengan pembaharuan strategi korporat untuk menyampaikan nilai melalui lima vektor dan lima keutamaan strategik, kami akan terus membentuk semula portfolio kami bagi membuka kunci nilai serta membina peluang baharu untuk mencipta nilai daripada perniagaan yang mampan.

"Fokus utama adalah dalam mentransformasikan perniagaan kami di Indonesia, selain melihat ke arah perniagaan yang lebih mampan melalui pelancaran Boost Bank menjelang suku kedua tahun ini," tambahnya.

Kumpulan itu mengisytiharkan dividen kedua sebanyak lima sen sesaham bagi tahun kewangan berakhir 31 Dis 2023, yang menjadikan jumlah dividen sesaham kumpulan untuk TK2023 kepada 10 sen.

-- BERNAMA