KUALA LUMPUR: Syarat dan birokrasi harus dilonggarkan khusus untuk memastikan golongan peniaga kecil dalam kategori perusahaan mikro kecil dan sederhana (PMKS) dapat meraih manfaat segera menerusi Bajet 2022, kata Ketua Penerangan UMNO Shahril Hamdan.

Beliau yang juga Pengarah Ekonomi Pejabat Perdana Menteri berpendapat, bajet tahun hadapan banyak memberi fokus kepada penciptaan peluang pekerjaan dan inisiatif membantu usahawan PMKS, dan ujian besar akan datang dari sudut pelaksanaannya.

"Jadi atas kertas, komitmen yang tertera dalam Bajet memberi harapan dua masalah ini (pengangguran dan aliran tunai PMKS) dapat ditangani dengan lebih baik daripada sebelumnya, terutama dengan sektor ekonomi sudah dibuka.

"Untuk menterjemahkan, rakyat akan berharap syarat-syarat dan birokrasi dilonggarkan khususnya dalam pembiayaan PMKS dari institusi kewangan pembangunan (DFI) dan dari agensi Kerajaan supaya banyak PMKS yang mendapat manfaat lebih segera," jelas Naib Ketua Pemuda UMNO itu.

Bekas calon BN bagi kawasan Parlimen Kuala Langat itu juga mengalu-alukan bantuan kewangan kepada golongan belia dan mahasiswa dan berharap wujud mekanisme yang komprehensif agar inisiatif ini berupaya dilaksanakan dengan lancar dan berkesan, dan pada masa sama, menyumbang ke arah pemulihan ekonomi yang lebih berkesan dan menyeluruh.

Bajet 2022 yang dibentangkan Menteri Kewangan pada Jumaat merupakan bajet yang paling besar yang pernah diumumkan negara dengan peruntukan RM332.5 billion berbanding RM332.1 bilion pada 2021.

Perincian menyeluruh mengenai Bajet 2022 dan manfaatnya kepada rakyat boleh diperoleh menerusi https://pulse.astroawani.com/bajet2022