KUALA LUMPUR: Malaysia Aviation Group (MAG) melantik Tan Sri Zulhasnan Rafique dan Faridah Bakar Ali sebagai pengarah bukan eksekutif baharu berkuat kuasa 14 Julai 2022.

Menurut Pengerusi Kumpulan MAG Tan Sri Wan Zulkiflee Wan Ariffin dalam satu kenyataan, pelantikan dua individu berpengalaman luas itu akan memberi nilai tambah kepada operasi kumpulan.

"“Kami berbesar hati mengalu-alukan Tan Sri Zulhasnan dan Faridah sebagai ahli Lembaga Pengarah, terutamanya dengan latar belakang kerjaya yang kukuh, perniagaan, dan pengalaman yang mantap dalam diri mereka pasaran di peringkat domestik dan antarabangsa yang akan menjadi nilai yang amat besar kepada organisasi dalam merealisasikan aspirasi kami untuk menjadi Kumpulan Perkhidmatan Perjalanan dan Penerbangan Terkemuka Asia.

"Kami tetap fokus meneguhkan masa hadapan untuk menjadi perniagaan yang mampan, progresif dan berdaya tahan yang relevan dengan keperluan pihak berkepentingan kami dan komuniti global
yang kami berkhidmat selaras dengan Plean Perniagaan Jangka Panjang 2.0," katanya.

Zulhasnan merupakan bekas Menteri Wilayah Persekutuan dan Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan dari 2004 hingga 2009.

Beliau dilantik sebagai Duta Besar Malaysia dengan status Menteri ke Amerika Syarikat Amerika dari 2017 hingga 2018.

Zulhasnan memulakan kerjayanya sebagai Pegawai Bertauliah dan Juruterbang Jet Pejuang untuk Tentera Udara Diraja Malaysia dan bersara dengan pangkat Major pada tahun 1985.

Beliau mempunyai lebih 25 tahun pengalaman perniagaan dalam pelbagai industri termasuk penerbangan, pembinaan awam/bangunan, perdagangan petroleum dan gas industri, dan pelaburan hartanah dan pembangunan.

Sementara itu, Faridah kini merupakan Ketua Pegawai Kewangan Khazanah Nasional Berhad setelah menyertainya organisasi pada tahun 2006 selepas membina kerjaya dalam perakaunan dan kewangan dengan PricewaterhouseCoopers Malaysia dan BP Malaysia.

Sewaktu di Khazanah, Faridah menguruskan beberapa transaksi Kewangan islam yang terkenal, termasuk sukuk boleh ubah yang pertama di dunia bernilai AS$750 juta ke dalam saham Telekom Malaysia Berhad pada tahun 2006.

Beliau merupaka lulusan Universiti Lancaster dalam bidang Akaun dan Kewangan dan merupakan Ahli  Institut Akauntan Malaysia (MIA) dan Felo di Institut Akauntan Bertauliah di England dan Wales (ICAEW).

Kedua mereka bakal menyertai barisan ahli lembaga pengarah termasuk Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Kapten Izham Ismail, Tan Sri Krishnan Tan, Tan Sri Shahril Ridza Ridzuan, David Lau Nai Pek, Cheryl Goh Ching Ling, Wong Shu Hsien, Tunku Alizakri Raja Muhammad Alias and Dato Zaiviji Ismail Abdullah.