KUALA LUMPUR: Bursa Malaysia Bhd melancarkan penyelesaian ketersambungan universal yang dinamakan sebagai 'Bursa Connectivity Services' yang membolehkan pengguna global mengakses kumpulan data dengan cepat dan lancar.

Menurut Bursa Malaysia, 'Bursa Connectivity Services' menghubungkan pihak beli dan jual, vendor maklumat serta pembekal penyelesaian pihak ketiga.

Ketua Pegawai Eksekutif Bursa Malaysia, Datuk Muhamad Umar Swift berkata inisiatif baharu ini akan mewujudkan kumpulan pelabur antarabangsa yang lebih besar untuk Bursa Malaysia.

"Ia akan membolehkan lebih ramai pelabur global memperoleh akses yang lebih besar kepada pasaran kita, menghapuskan halangan dan membolehkan mereka lebih menyedari sekali gus meningkatkan minat pelabur," katanya dalam kenyataan pada Khamis.

Ini adalah kali pertama produk sedemikian ditawarkan oleh bursa, yang menyediakan liputan menjangkau lebih 900 pusat data di 32 negara merangkumi Asia, Eropah dan Amerika Syarikat.

Menerusi penyelesaian ini, pengguna akan dapat mencipta produk kewangan baharu, menganalisis peluang perdagangan dan memenuhi permintaan pelabur yang semakin meningkat.

Muhamad Umar berkata pada 2021, Bursa Malaysia menyumbang AS$200 bilion kepada jumlah nilai dagangan global.

"Melalui penyelesaian sambungan baharu ini, kita akan lebih disedari oleh pasaran global memandangkan data kita akan lebih mudah didapati dan boleh diakses, sekali gus membolehkan aliran perdagangan yang lebih baik," katanya.

Pengarah Perisikan Bursa, Wong Chiun Chiek berkata sejak tiga tahun lepas, perniagaan data Bursa Malaysia telah berkembang daripada mengurus data 'sebagai-perniagaan' kepada mandat yang lebih strategik menggunakan data dan keupayaan digital untuk memacu inovasi baharu dan memberi impak inovasi dalam bidang, yang bertujuan mencipta nilai bagi industri seperti agenda alam sekitar, sosial dan tadbir urus (ESG) pasaran.

"Keupayaan yang baru diperoleh ini akan melonjakkan cita-cita kami untuk mempelbagaikan saluran perniagaan dan menjangkau segmen pelanggan baharu.

"Peluang ini juga berperanan sebagai sumber hasil bukan dagangan baharu untuk bursa," katanya.

-- BERNAMA