CIMB Group Malaysia, RHB Capital dan Malaysia Building Society (MBSB) hari ini mengumumkan bahawa kelulusan telah diterima daripada Bank Negara Malaysia untuk memulakan rundingan penggabungan perniagaan kedua-dua RHB dan CIMB, sekaligus mewujudkan francais Perbankan Islam terbesar bersama-sama MBSB.

Ketiga-tiga pihak telah menandatangani perjanjian eksklusif 90 hari untuk berunding dan memuktamadkan harga, struktur, dan terma dan syarat lain yang berkaitan bagi cadangan penggabungan ketiga-tiga entiti dan mewujudkan sebuah bank Islam mega.

"Kami percaya bahawa terdapat nilai yang wujud dan banyak peluang yang akan timbul daripada penggabungan ini" kata Pengarah Urusan Kumpulan RHB Capital, Kellee Kam berkata dalam satu kenyataan hari ini.

Perjanjian eksklusif datang dengan peruntukan lanjutan automatik apabila dikemukakan kepada Bank Negara Malaysia.

"Ada kes prima facie bagi penggabungan ketiga-tiga entiti itu dan perbincangan terperinci mengenainya akan dilakukan," tambah Kumpulan Ketua Eksekutif CIMB Group Dato 'Sri Nazir Razak.

Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif MBSB, Dato 'Ahmad Zaini Othman berkata, peluang untuk menjadi sebahagian daripada sebuah bank Islam mega adalah satu peluang yang menarik dan perlu diberi perhatian.

Saham ketiga-tiga bank itu digantung hari ini dan akan disambung semula di dagangan Bursa Malaysia pada 11 Julai 2014.

Gabungan ketiga-tiga bank akan membuat kumpulan dengan jumlah aset sebanyak RM597.3 bilion pada akhir tahun lepas itu bakal menjadi kumpulan perbankan terbesar di negara ini.