KUALA LUMPUR: Deloitte Malaysia telah menandatangani perjanjian dengan MRT Corporation, mendapatkan hak penamaan stesen MRT TTDI.

Program hak penamaan stesen adalah yang pertama seumpamanya di Asia Tenggara di mana ia memberi peluang kepada syarikat atau jenama untuk membida hak untuk mengubah stesen untuk mencerminkan identiti korporat jenama dan menamakan stesen itu dengan nama mereka.

Dalam satu kenyataan pada Selasa, Deloitte berkata mulai 1 Januari 2024, stesen MRT TTDI-Deloitte akan menjadi sebahagian daripada 29 stesen di sepanjang laluan Kajang dalam rangkaian MRT, yang digunakan oleh lebih 220,000 penunggang harian.

Ia berkata stesen MRT TTDI berfungsi sebagai perhubungan penting bagi komuniti TTDI, menghubungkan orang ramai dan perniagaan di seluruh Lembah Klang ke TTDI.

Stesen ini juga memudahkan kakitangan Deloitte yang berulang-alik ke tempat kerja melalui MRT.

Ketua Pegawai Eksekutif Deloitte Malaysia Yee Wing Peng berkata, kemasukan jenama Deloitte pada mercu tanda TTDI akan meningkatkan semangat dan menanamkan rasa bangga untuk bekerja di kawasan itu.

“Kami mengiktiraf kepentingan stesen MRT ini kepada rakyat kami dan kepada masyarakat, dan kami sentiasa mencari jalan untuk menyumbang.

“Melalui perkongsian ini, kami mahu memainkan peranan kami dalam menyumbang kepada sistem pengangkutan yang lebih cekap dengan menyediakan aliran hasil tambahan untuk digunakan untuk projek semasa, penyelenggaraan dan pengembangan masa depan,” kata Yee.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif MRT Corp Datuk Mohd Zarif Hashim berkata sistem pengangkutan awam adalah asas kepada infrastruktur negara.

“Ia menghubungkan komuniti, memudahkan pertumbuhan ekonomi, dan menggalakkan kemampanan, namun, mengekalkan dan menambah baik rangkaian yang luas ini memerlukan sumber yang banyak.

"Program hak penamaan stesen adalah salah satu saluran untuk kami mendapatkan pembiayaan yang diperlukan untuk penyelenggaraan dan penyelenggaraan stesen kami," katanya.

Mohd Zarif berkata pendapatan yang dijana daripada Program Hak Penamaan Stesen bukan sekadar pelaburan korporat; ia adalah sumbangan kepada penambahbaikan infrastruktur negara.

"Sejak stesen itu dibuka pada Disember 2016, terdapat pertumbuhan ketara dalam jumlah penumpang, yang kini akan menambah nilai jenama yang besar kepada Deloitte," jelasnya.

Menteri Pengangkutan, Anthony Loke yang merasmikan pembukaan stesen itu, berkata penajaan Deloitte bagi stesen MRT TTDI menunjukkan kejayaan perkongsian swasta-awam, selaras dengan prinsip kerjasama Kerajaan Madani untuk kebaikan masyarakat.

“Kami menghargai komitmen mereka untuk tujuan ini, dan kami berharap untuk mempunyai lebih banyak entiti korporat menyertai kami dalam usaha ini."

Turut hadir ialah Ketua Pegawai Eksekutif Deloitte Malaysia, Yee Wing Peng; Pengerusi Deloitte Asia Tenggara, Philip Yuen;  Ketua Pegawai Eksekutif MRT Corp, Datuk Mohd Zarif Hashim; dan Pengarah Pengurusan dan Pengaktifan Tanah, MRT Corp, Mohd Shahreza Maswan.