KUALA NERUS: Majlis Pembangunan Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECERDC) berjaya merealisasikan pelaburan bernilai RM2.4 bilion di Terengganu setakat Mac ini.

Menteri Besar Datuk Seri Ahmad Samsuri Mokhtar berkata pelaburan itu termasuk dalam bidang pembuatan besi dan keluli, penanaman napier, kilang pulpa dan bekas makanan yang membuka 5,000 peluang pekerjaan untuk rakyat tempatan.

Beliau berkata nilai pelaburan itu mewakili 57 peratus daripada RM4.2 bilion sasaran pelaburan yang ditetapkan ECERDC untuk negeri Terengganu pada tahun ini.

"ECERDC juga berjaya menarik pelaburan komited baharu bernilai RM1.02 bilion dalam sektor minyak, gas dan petrokimia (RM940 juta), perkhidmatan (RM50 juta), pelancongan (RM20 juta) dan pembuatan (RM10 juta) setakat Mac ini.

"Sebanyak 65 peratus melibatkan pelaburan langsung asing (FDI) dengan pelaburan tertinggi diterima dari Jepun iaitu sebanyak RM660 juta," katanya dalam kenyataan selepas mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Pelaksanaan dan Penyelarasan (ICC) Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER) di sini hari ini.

Turut hadir dalam mesyuarat ICC itu ialah Setiausaha Kerajaan Negeri Terengganu Datuk Seri Tengku Farok Hussin Tengku Abdul Jalil, Setiausaha Bahagian Pembangunan Jabatan Perdana Menteri Datuk Jazmanie Shafawi dan Ketua Pegawai Eksekutif ECERDC Datuk Baidzawi Che Mat.

Baidzawi berkata mesyuarat ICC turut membincangkan pembangunan industri kenderaan rekreasi (RV) dalam usaha menjadikan Malaysia sebagai hab RC di Asia Pasifik menjelang 2025.

Sehubungan itu, katanya beberapa lokasi telah dikenal pasti untuk dimajukan sebagai taman RV di Terengganu.

"Di samping itu, ECERDC juga telah menandatangani memorandum persefahaman (MoU) bersama sebuah syarikat penjanaan kuasa terkemuka dari China sebagai usaha menarik pelaburan baharu ke negeri ini.

"Untuk projek jalan dari Lapangan Terbang Sultan Mahmud ke Kuala Terengganu City Centre (KTAR) pula, kemajuannya telah mencapai tahap 37 peratus sehingga Feb lepas," katanya.

Dalam majlis berasingan, Baidzawi turut menyempurnakan upacara penyerahan Surau Al-Ikhwan Teluk Ketapang kepada Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (JHEAT) dan Tabika Teluk Ketapang kepada Jabatan Kemajuan Masyarakat (KEMAS) Terengganu.

Beliau berkata dua infrastruktur bernilai hampir RM1 juta di bawah projek KTAR itu mampu memanfaatkan kira-kira 2,000 penduduk di sekitar Kampung Teluk Ketapang dan kawasan berdekatan.

"Surau dan tabika ini adalah sebahagian daripada projek KTAR yang dilaksanakan dengan kos sebanyak RM28 juta. Ia adalah satu lagi projek kerajaan Persekutuan melalui ECERDC.

"Dua infrastruktur ini mula dibina awal tahun lepas dan telah memperoleh sijil perakuan siap dan pematuhan (CCC) pada 18 Mac lepas.

"Surau telah mula digunakan untuk solat tarawih dua hari lepas dan tabika akan mula beroperasi minggu depan," katanya.-- BERNAMA