KUALA LUMPUR: Pakar pembinaan Haily Group Berhad telah memperoleh kontrak bernilai RM52.30 juta daripada Meridin East Sdn Bhd, melalui anak syarikatnya Haily Construction Sdn Bhd untuk membina 283 unit rumah teres dua tingkat.

Meridin East merupakan anak syarikat milik penuh pemaju perumahan Mah Sing Group Bhd (Mah Sing).

Dalam satu kenyataan hari ini, Haily Group berkata projek itu, yang merupakan kontrak ketiga daripada Mah Sing, juga merupakan kontrak terbesar kumpulan sejak penyenaraiannya pada Julai 2021.

"Dengan pemerolehan projek terbaharu ini, perolehan nilai kontrak kami pada masa ini membabitkan 24 projek yang sedang berjalan dengan jumlah nilai kontrak RM593.31 juta, yang mana dijangka siapsecara berperingkat antara 2023 dan 2024," kata Pengasas dan Pengarah Eksekutif Haily Group See Tin Hai.

Kerja-kerja itu melibatkan pembinaan 283 unit rumah teres bersaiz 20 kaki x 70 kaki di Parcel 1C pembangunan Meridin East. Meridin East ialah perbandaran bersepadu terbesar Mah Sing di Gerbang Timur Iskandar Malaysia, Johor.

Kumpulan itu bertanggungjawab untuk kerja-kerja pembangunan, mekanikal dan elektrikal, infrastruktur dan landskap untuk keseluruhan projek.

Di bawah fasa pertama, Haily akan membina sejumlah 128 unit rumah teres dua tingkat termasuk dua rumah contoh melibatkan nilai kontrak RM23.82 juta. Fasa kedua melibatkan pembinaan sejumlah 155 unit rumah teres dua tingkat dengan nilai kontrak RM28.48 juta.

Kedua-dua fasa akan disiapkan dalam tempoh 15 bulan dari tarikh bermulanya projek.

Fasa satu dijangka bermula selewat-lewatnya pada 31 Mac, 2023 manakala fasa dua dijangka bermula tidak lewat dari 30 Sept, 2023.

-- BERNAMA