Hala tuju Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA) akan ditentukan dalam mesyuarat Kerjasama Ekonomi Asia-Pasifik di Peru, seminggu lagi, kata Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed.

Sehubungan itu, Mustapa berkata Malaysia kecewa dengan perkembangan terkini mengenai TPPA setelah kelulusan Kongres Amerika Syarikat (AS) untuk perjanjian perdagangan bebas antarabangsa berkenaan ditangguhkan.

Keputusan kelulusan kongres mengenai TPPA itu hanya akan diketahui selepas Donald Trump mengangkat sumpah sebagai Presiden Amerika Syarikat yang baharu pada 20 Januari depan, katanya kepada pemberita pada Majlis Pecah Tanah Menaik Taraf Pondok Simpangan di sini, hari ini.

Mustapa berkata mesyuarat Kerjasama Ekonomi Asia-Pasifik akan disertai oleh 11 negara yang menandatangani TPPA kecuali Amerika Syarikat.

"Memang kita (Malaysia) akui kecewa dengan perkembangan terkini kerana TPPA adalah perjanjian dagang bebas antarabangsa yang pertama yang mengiktiraf hak Bumiputera di negara ini (Malaysia). Banyak masa dan tenaga dihabiskan untuk rundingan bagi memeterai perjanjian ini," katanya.

12 negara -- AS, Australia, Brunei, Kanada, Chile, Jepun, Mexico, New Zealand, Peru, Singapura, Vietnam dan Malaysia -- telah memuktamadkan rundingan TPPA di Atlanta pada 5 Okt, 2015 dan menandatangani perjanjian itu di Auckland pada 4 Feb, 2016.

TPPA merupakan perjanjian perdagangan bebas yang telah dirundingkan sebagai sebahagian daripada Perkongsian Ekonomi Strategik Trans-Pasifik sejak 2010.

-- BERNAMA