KUALA LUMPUR:Pembuat sarung tangan getah Hartalega Holdings Berhad mendapati hanya 0.4 peratus dari jumlah keseluruhan kakitangan mereka adalah positif COVID-19.

Syarikat ini telah menjalankan ujian COVID-19 kepada semua kakitangan mereka sebagai langkah berjaga-jaga.

Tindakan ini adalah selaras dengan arahan Majlis Keselamatan Negara (MKN) yang dikeluarkan pada pada 7 Disember 2020, agar semua pekerja asing menjalani ujian COVID-19.

Hartalega juga memperluaskan ujian kepada pekerja tempatannya serta vendor luar seperti anggota keselamatan dan pengendali kantin, yang terdiri daripada 8,772 orang.

Ia dilakukan secara bertahap di Next Generation Integrated Glove Manufacturing Complex (NGC) di Sepang dan operasi Bestari Jaya, serta pejabatnya di Petaling Jaya dan Bandar Sri Damansara.

Semua keputusan ujian telah diterima dan dari jumlah keseluruhan 8,772 ujian yang dijalankan oleh klinik bebas yang diperakui oleh Kementerian Kesihatan, 35 pekerja diuji positif untuk COVID-19. Ini merangkumi 20 pekerja di operasi Bestari Jaya dan 15 pekerja di NGC, yang semuanya tidak simptomatik semasa ujian dijalankan.

Pekerja yang terjejas kini menerima rawatan perubatan di hospital kerajaan, selaras dengan arahan Kementerian Kesihatan.

Semua kontak rapat telah dikenal pasti dan diletakkan di bawah kuarantin dan akan menjalani ujian seterusnya mengikut SOP sebelum mereka dibenarkan kembali bekerja.

Disebabkan ini, Hartalega melaporkan bahawa beberapa barisan pengeluaran ditutup buat sementara waktu, dan kehilangan kapasiti dianggarkan kurang daripada 0.5 peratus daripada keluaran tahunan.

Pembasmian kuman secara menyeluruh untuk semua kawasan yang terlibat juga dilakukan, menurut syarikat itu.

"Walaupun malangnya kita mempunyai kes positif di kalangan pekerja kita, kita digalakkan bahawa keadaan hidup yang baik dan taraf tinggi tempat tinggal pekerja kita yang melebihi standard yang diperlukan mempunyai membenarkan kami memuatkan jumlah kes.

"Seiring dengan langkah-langkah ketat yang diberlakukan oleh Hartalega pada awal pandemi, ini memungkinkan kami mencatat kadar positif yang rendah hanya 0.4% dari semua pekerja kami. Ini jauh lebih rendah daripada kadar positif kilang serupa yang lain," menurut kenyataan Ketua Pegawai Eksekutif Hartalega Holdings Berhad, Kuan Mun Leong.

KLUSTER TERATAI

Sebagai perbandingan, Kluster Teratai yang dikaitkan dengan sebuah lagi pembuat sarung tangan getah negara mencatatkan kes positif COVID-19 yang melebihi 5,000 kes, dan dari angka itu, lebih 4,800 adalah kes bukan warganegara, setakat akhir November.

Ini menyebabkan MKN mengeluarkan arahan agar semua pekerja asing menjalani ujian COVID-19, terutamanya mereka yang bekerja di dalam industri ini.