BALI: Kecerdasan buatan (AI) kini muncul sebagai alat yang berkuasa dalam bidang keselamatan siber.

Ketibaan ChatGPT pada November 2022 mencetuskan perdebatan dan perbualan tentang AI, kerana ia menunjukkan kesan ketara teknologi rangkaian saraf ini dan mendedahkan potensi AI untuk mengganggu (disrupt) pelbagai industri di seluruh dunia.

Untuk menyelami pertindihan antara AI dan masa depan keselamatan siber, Kaspersky hari ini mengadakan Hari Keselamatan Siber tahunannya dengan media terpilih dari Asia Pasifik (APAC).

Persidangan itu, bertajuk "Deus Ex Machina: Menetapkan Arahan Selamat untuk Mesin Pintar", bertujuan untuk melukis peta selamat ketika dunia menerima kuasa AI.

Syarikat keselamatan siber global itu telah merevolusikan perkara dengan mencari jalan untuk membangunkan sistem IT dengan perlindungan "semulajadi" yang dinamakan "Kekebalan Siber".

Antara perbualan sekitar ChatGPT ialah bagaimana penjenayah siber boleh menyalah guna teknologi ini untuk meningkatkan serangan pancingan data dan perisian hasad mereka.

Konsep Kekebalan Siber Kaspersky membayangkan bahawa kebanyakan jenis serangan siber adalah tidak berkesan dan tidak boleh menjejaskan fungsi kritikal sistem dalam senario penggunaan yang dinyatakan pada peringkat reka bentuk.

Menurut Eugene Kaspersky, Ketua Pegawai Eksekutif Kaspersky, kekebalan Siber Kaspersky ialah pendekatan yang mereka guna sebagai tanda dagangan baru-baru ini di Amerika Syarikat dan Kesatuan Eropah.

"Ia merangkumi sistem reka bentuk selamat yang memungkinkan untuk mencipta penyelesaian yang hampir mustahil untuk dikompromi dan yang meminimumkan bilangan potensi kelemahan. Pada zaman di mana teknologi boleh digunakan oleh orang baik dan orang jahat, keselamatan siber tradisional tidak lagi mencukupi. Kami perlu merevolusikan pertahanan kami untuk memastikan kami mencipta dunia digital yang lebih selamat,” katanya.

Rantau APAC tambahnya, berada di barisan hadapan revolusi AI.

Kajian terbaharu oleh IDC mendedahkan perbelanjaan AI di sini akan berganda dalam tiga tahun - daripada AS$9.8 bilion pada 2023 kepada AS $18.6 bilion menjelang 2026.

Untuk meningkatkan kecekapan dan mengurangkan pergantungan pada kemahiran teknikal, majoriti perusahaan tempatan di APAC juga bersedia untuk membenamkan AI merentas kategori teknologi perniagaan dalam masa tiga tahun.

Pada masa ini, saiz pasaran AI APAC berjumlah AS$22.1 bilion dan dijangka berkembang hampir empat kali ganda menjelang 2028, pada AS$87.6 bilion.

“Syarikat mengetahui cara untuk memanfaatkan kuasa AI untuk meningkatkan kecekapan aset mereka, meningkatkan kualiti produk mereka, dan juga untuk memperkemas rantaian bekalan mereka untuk keuntungan yang lebih baik.

"Laporan IDC menyerlahkan bahawa China, Australia dan India adalah tiga peneraju utama dalam perbelanjaan AI di seluruh rantau ini dan saya percaya lebih banyak negara akan mengikutinya.

"Ini menjadikannya matang untuk kami melakarkan pelan hala tuju selamat sekarang apabila ia melibatkan pelaksanaan dan penggunaan AI di APAC untuk memastikan kami memperoleh kelebihannya tanpa menjejaskan keselamatan siber,” tambah Pengarah Urusan untuk Asia Pasifik di Kaspersky, Adrian Hia,

Kaspersky akan meneruskan perbincangan tentang masa depan keselamatan siber pada Sidang Kemuncak Penganalisis Keselamatan Kaspersky (SAS) 2023 yang berlangsung di Phuket, Thailand, dari 25 hingga 28 Oktober.

Acara ini mengalu-alukan penyelidik anti-malware berkaliber tinggi, agensi penguatkuasaan undang-undang global, Pasukan Tindak Balas Kecemasan Komputer dan eksekutif kanan daripada perkhidmatan kewangan, teknologi, penjagaan kesihatan, ahli akademik dan agensi kerajaan dari seluruh dunia.