KUALA LUMPUR: Industri acara perniagaan (BE) yang menjadi antara penyumbang utama kepada ekonomi negara perlu mempertingkatkan kerjasama dengan sektor awam dan swasta bagi membuka lebih banyak peluang perniagaan.

Pengarah Urusan Kumpulan World Trade Centre Kuala Lumpur (WTCKL), Datuk Seri Dr Irmohizam Ibrahim memaklumkan, industri itu telah mewujudkan pekerjaan, pengetahuan dan pembinaan kapasiti dan pelaburan.

“Industri acara perniagaan secara langsung menjana lebih banyak keluaran (jualan perniagaan) daripada banyak sektor global yang besar.

“Syarikat penerbangan, hotel, restoran, peruncit, pengusaha perniagaan besar dan kecil, pengangkutan seperti teksi dan e-hailing semuanya akan mendapat manfaat daripada acara perniagaan.

“Kita perlu mempertingkatkan dialog antara sektor awam dan swasta dan memulakan kerjasama sektor swasta-awam untuk menyerlahkan bahawa kita adalah destinasi pilihan.

“Dan selaras dengan Pelan Pemasaran Strategik Acara Perniagaan Malaysia (SMP) 2021-2030 dan kempen 'Bertemu di Malaysia' anjuran MyCEB, saya berharap inisiatif BE dapat ditekankan lagi dalam lebih banyak dasar kerajaan seperti Rancangan Malaysia,” ujarnya dalam satu kenyataan.

BACA: Industri Acara Perniagaan berpotensi promosikan Malaysia sebagai hab pendidikan serantau 

BACA: Industri acara perniagaan perlu manfaat teknologi digital - Irmohizam 


Terdahulu, Irmohizam menjadi salah seorang panel bagi acara Malaysia Convention & Exhibition Bureau (MyCEB) yang membawa tema 'Post Pandemic Outlook on the Business Events Industry’ di WTCKL pada Selasa.

Tambah beliau, kerjasama yang dilakukan dengan Universiti Teknologi Mara (UiTM) misalnya membuka ruang kepada generasi muda untuk mengembangkan dan mengasah pengalaman mereka dalam industri BE secara lebih mendalam.

Justeru itu, beliau menyeru adalah penting untuk industri itu agar sentiasa berkembang, dan bukan sahaja menumpukan kepada pembangunan modal insan, tetapi juga beri fokus kepada teknologi dan komunikasi terkini.

“Salah satu inisiatif yang diterajui oleh MyCEB ialah ‘Data Besar untuk Acara Perniagaan’.

“Inisiatif ini menyediakan akses kepada data dan maklumat masa nyata yang akan memastikan produktiviti yang lebih baik dan memastikan nilai industri BE,” tambahnya lagi.

Sebagai rekod, acara perniagaan memainkan peranan penting dalam ekonomi global termasuk Malaysia. Pada 2019, sebelum penularan wabak itu, segmen acara perniagaan sahaja menyumbang 12.29 peratus atau AS$1.149 trilion kepada pasaran pelancongan global.

Malaysia sebaliknya, pada 2019, menerima 26.1 juta pelawat, dimana 2.2 peratus daripada pelawat ini, atau 574,200 orang, datang untuk tujuan perniagaan dan profesional.