FORUM Ekonomi Dunia (WEF) 2022 yang berlangsung di Davos, Switzerland berakhir dengan jayanya 28 Mei lalu. 

Masa depan kerja, pekerjaan, dan kemahiran adalah teras tema WEF yang menyaksikan 13 sesi mesyuarat.

Namun, apa kata pakar-pakar di Davos yang boleh menjadi kesinambungan kepada pembangunan ekonomi negara-negara terlibat?

Berikut adalah apa yang boleh dipelajari daripada pendapat diutarakan pakar-pakar sepanjang seminggu forum berlangsug:

-Isu kekurangan kemahiran digital

-Kurangnya kemahiran digital boleh memperlahankan peralihan hijau, namun meningkatkan pelaburan dalam kerja-kerja penjagaan yang boleh membantu pemulihan ekonomi global.

- Keperluan menghargai kerja-kerja penting dan melabur lebih banyak dalam penjagaan dan pendidikan untuk membolehkan masyarakat berfungsi.

-Keselamatan pekerjaan berbeza di seluruh dunia namun, dunia memerlukan  pekerjaan yang fleksibel dan mempunyai tujuan bagi menarik lebih ramai wanita dan golongan muda dalam sektor pekerjaan.

-Pekerjaan sosial boleh mewujudkan masa depan kerja yang berdaya tahan

Menurut penerbitan kertas putih baharu Davos, tinjauan ekonomi global yang tidak menentu ditambah dengan kurang pelaburan dalam infrastruktur sosial bermakna ketidaksamaan semakin meningkat.

Pelaburan dalam tiga institusi sosial asas iaitu pendidikan, penjagaan kesihatan akan memulakan semula enjin mobiliti sosial merentas ekonomi, mengisi permintaan yang tidak dipenuhi untuk penjagaan kesihatan dan penjagaan kanak-kanak, meningkatkan kualiti sistem pendidikan dan memacu pertumbuhan.

Permodelan berdasarkan ekonomi Amerika Syarikat menunjukkan bahawa setiap dolar pelaburan akan memberikan kesan berganda sebanyak 2.3 kali ganda.

Malah kata Pengarah Urusan WEF,Saadia Zahidi, pekerjaan sosial mewujudkan daya tahan dan meningkatkan mobiliti sosial, menyediakan pekerja untuk kejutan masa depan dan menyediakan masyarakat untuk kitaran murni pembangunan modal insan.

Setiausaha Agung UNI Global Union, Christy Hoffman, berkata kesan berganda penjagaan akan membantu merapatkan jurang jantina sekali gus membolehkan lebih ramai wanita memasuki pasaran buruh dan pekerjaan penjagaan yang didominasi wanita.

Christy Hoffman, Setiausaha Agung, UNI Global Union, berkata kesan berganda penjagaan akan membantu merapatkan jurang jantina, terutamanya dalam ekonomi membangun, kerana ia membolehkan lebih ramai wanita memasuki pasaran buruh dan pekerjaan penjagaan cenderung didominasi wanita.

Pengarah Eksekutif, Oxfam International, pula berkata, melabur dalam penjagaan akan "membebaskan potensi" wanita.


Lebih ramai wanita ke dalam pasaran kerja

Laporan Wanita @ Kerja 2022 Deloitte baru-baru ini mendapati keletihan dan kekurangan fleksibiliti adalah antara sebab wanita lebih cenderung mencari pekerjaan tahun ini berbanding tahun lepas.

Wanita juga terjejas dengan wabak secara global, kerana mereka lebih cenderung untuk bekerja dalam sektor sosial, hospitaliti dan tidak formal.

Walaupun wanita lebih berkemahiran dan berpendidikan tinggi daripada lelaki, namun mereka 20 peratus kurang diwakili.
 
Pengerusi dan Ketua Pegawai Eksekutif Manpower Group, Jonas Prising, berkata, masa yang lebih fleksibel membolehkan wanita kembali memasuki pasaran kerja 

Namun, kata Prising, tanpa perhatian sewajarnya, fleksibiliti itu mungkin merugikan wanita.


Kesan jurang kemahiran digital

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Adecco, Alain Dehaze berkata, pandemik mempercepatkan peralihan kepada digital.

Bagi Ketua Pegawai Eksekutif perundingan teknologi Capgemini SE pula, beliau melihat keperluan
kemahiran semula secara besar-besaran ekonomi digital dibuat untuk memenuhi permintaan dan syarikat.

Ia sekali gus memperlahankan peralihan hijau dan ekonomi digital.


Merancang masa depan depan

Menteri Kewangan Sweden, Mikael Damberg berkata, pekerjaan masa depan akan berakar umbi dalam peralihan tenaga dan ekonomi dan mereka yang tidak memahami peralihan hijau akan ketinggalan.

Menteri Inovasi, Sains dan Industri, Inovasi, Sains dan Pembangunan  Ekonomi Kanada, François-Philippe Champagne, pula berkata, transformasi industri hijau juga merupakan perkara paling menarik yang boleh ditawarkan kepada golongan muda hari ini. 

Namun, operasi sesebuah organisasi memerlukan anjakan paradigma.

Ia termasuk mewujudkan keadaan kerja di mana orang ramai boleh belajar sepanjang masa, kata Jos De Blok, Pengasas perintis organisasi penjagaan kesihatan Belanda, Buurtzorg, yang mempunyai diri sendiri. berorganisasi dan tiada pengurusan.