KUALA LUMPUR: IOI Corporation Bhd akan menjalani audit yang dipantau oleh antara pelanggan utamanya dan dibantu oleh firma perunding hak buruh antarabangsa yang bereputasi baik dalam tempoh beberapa bulan akan datang untuk memantau dasar buruhnya.

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia, katanya audit itu akan meliputi spektrum unit operasi perladangan yang luas dan berusaha untuk mencari sebarang ketidakpatuhan terhadap dasar buruh atau keadaan kerja yang tidak memuaskan yang dihadapi oleh 16,000 pekerja IOI Corp di Malaysia.

"IOI Corp telah bekerjasama dengan beberapa pakar dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) hak buruh tempatan dan antarabangsa sejak lima tahun lepas untuk memantau pelaksanaan dasar buruh kami.

"Laporan oleh beberapa pakar dan NGO ini adalah positif, manakala lainnya bersifat kritikal seperti laporan Finnwatch ini," katanya.

Pengeluar sarung tangan getah itu berkata ia merujuk kepada laporan Finnwatch bertajuk "Migrant Workers' Rights in Oil Palm Estates in Malaysia, Case: IOI Group, Mekassar" diterbitkan pada 30 Jun 2021 yang disebut oleh pelbagai media.

Bagaimanapun, katanya syarikat akan terus mengadakan libat urus, meningkatkan kesedaran dan melatih pegawai penyelia mengenai pengurusan perniagaan yang bertanggungjawab dan menangani aduan dengan cepat.

Menurut laporan itu, katanya siasatan dijalankan melalui temu bual video dengan tujuh pekerja dari India menggunakan sambungan telefon bimbit yang diterjemahkan oleh pengadu selain mendapat gambar mengenai keadaan hidup pekerja dan pelbagai dokumen telah dihantar oleh IOI Corp.

"IOI Corp komited kepada 'No Recruitment Fees Policy' sejak 2017. Bagaimanapun, laporan itu gagal membezakan antara bayaran pengambilan kerja dan kutipan wang haram daripada pekerja di negara sumber mereka oleh orang yang tidak dikenali yang tidak dapat disahkan dan tanpa dokumen," katanya.

Katanya di bawah definisi bayaran pengambilan kerja Pertubuhan Buruh Antarabangsa (ILO), kutipan wang haram adalah pembayaran yang berada di bawah "kos tidak sah, tidak munasabah dan tidak didedahkan" serta tidak boleh diiktiraf sebagai bayaran pengambilan kerja.

"IOI Corp mengutuk sekeras-kerasnya jenis amalan haram ini," katanya.

Oleh itu, IOI Corp berkata pihaknya telah melaporkan perkara itu kepada Kedutaan India untuk siasatan rasmi serta telah menggantung agensi pengambilan pekerja dan pengambilan pekerja dari India.

"IOI Corp melihat dapatan dalam laporan tersebut sebagai serius dan akan terus meningkatkan pelaksanaan dasar buruh kami serta keadaan kerja di ladang kami," katanya.

-- BERNAMA