KUALA LUMPUR: Tawaran awam permulaan (IPO) semakin berkembang pesat di Asia Tenggara, termasuk Malaysia, dan dengan prospek pertumbuhan rantau ini yang positif menjadikan ia sebagai pilihan utama kepada pelabur, demikian menurut laporan Southeast Asia Mid-Year IPO Deloitte.

Ketua penasihat acara disruptif Deloitte Malaysia Wong Kar Choon berkata syarikat dengan keupayaan teknologi yang baik akan terus mendapat dana yang mereka perlukan bagi pengembangan, sama ada menerusi IPO atau pembiayaan ekuiti swasta.

"Terdapat kemasukan pelaburan langsung asing yang berterusan berikutan pembukaan semula sempadan di rantau ini, pemulihan industri pelancongan dan lonjakan permintaan domestik.

"Faktor-faktor ini secara bersama-sama telah menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi yang positif di rantau ini meskipun ketidaktentuan ekonomi global," katanya.

Menurut laporan tersebut, pasaran modal IPO Asia Tenggara mencapai 85 IPO pada Separuh Pertama 2023 dengan US$3.3 bilion (US$1=RM4.57) hasil IPO dan US$20.1 bilion permodalan pasaran IPO, berbanding 73 IPO, US$3.1 bilion hasil IPO dan US$35.4 bilion permodalan pasaran IPO pada Separuh Pertama 2022.

Di pasaran tempatan, Bursa Malaysia mencatatkan prestasi kukuh dengan 16 penyenaraian yang mengumpulkan kira-kira RM1.6 bilion dengan permodalan pasaran sebanyak RM9.4 bilion.

Radium Development Bhd dan Cape EMS Bhd merupakan antara 10 penyenaraian utama di Asia Tenggara dengan gabungan hasil berjumlah RM667.73 juta dikumpulkan.

Berbanding Separuh Pertama 2022, terdapat 16 penyenaraian di Bursa Malaysia pada Separuh Pertama 2023 yang mengumpulkan hasil sebanyak RM2.1 bilion, yang mana sebahagian besarnya disumbang daripada penyenaraian saham wajaran tinggi, Farm Fresh Bhd.

"Data ini menunjukkan keyakinan berterusan terhadap pasaran modal Malaysia dengan rekod prestasi perniagaan yang cemerlang.

"Kebanyakan daripada 16 IPO itu mempunyai kadar lebihan langganan yang tinggi susulan sokongan daripada pelabur institusi dan runcit," kata Wong.

Beliau berkata pengumuman Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim baru-baru ini mengenai daya saing pasaran modal telah memberikan sokongan positif kepada pihak berkepentingan dalam pasaran modal, termasuk pengurangan kadar duti setem untuk dagangan saham tersenarai di Bursa Malaysia dan semakan semula dasar untuk menarik dan mengembangkan kumpulan pelabur. - BERNAMA