Hasil kerajaan untuk tempoh Mei hingga Ogos 2018 meningkat sebanyak RM1.7 bilion susulan penjimatan yang dilakukan sejak mengambil alih tampuk kepimpinan, kata Menteri Kewangan Lim Guan Eng.

“Pemerintahan Pakatan Harapan secara Cekap, Akauntabiliti, dan Telus (CAT) telah memberi bukan sahaja penjimatan dari penghapusan amalan-amalan korup, tetapi juga pulangan kecekapan (efficiency gains) hasil usaha-usaha reformasi institusi seperti tender terbuka yang kompetitif.

“Amalan pengurusan kewangan kerajaan PH yang baik dan berhemat telah menghasilkan lebihan sebanyak RM3.25 bilion di dalam Baki Akaun Semasa di dalam tempoh empat bulan dari Mei ke Ogos 2018,” kata Guan Eng dalam satu kenyataan, hari ini.

Perbelanjaan Mengurus juga susut sebanyak RM12.96 bilion dari RM83.29 bilion kepada RM70.33 bilion.

Berikut merupakan analisa lebihan baki akaun semasa:


Hasil kerajaan untuk tempoh Mei hingga Ogos 2018 meningkat sebanyak RM1.70 bilion susulan penjimatan yang dilakukan sejak mengambilalih tampuk kepimpinan, kata Menteri Kewangan Lim Guan Eng dalam satu kenyataan. “Pemerintahan Pakatan Harapan secara Cekap, Akauntabiliti, dan Telus (CAT) telah memberi bukan sahaja penjimatan dari penghapusan amalan-amalan korup, tetapi juga pulangan kecekapan (efficiency gains) hasil usaha-usaha reformasi institusi seperti tender terbuka yang kompetitif.  “Amalan pengurusan kewangan Kerajaan Pakatan Harapan yang baik dan berhemat telah menghasilkan lebihan sebanyak RM3.25 Bilion di dalam Baki Akaun Semasa di dalam tempoh empat bulan dari Mei ke Ogos 2018.” Katanya. Perbelanjaan Mengurus juga susut sebanyak RM12.96 bilion dari RM83.29 bilion kepada RM70.33 bilion. Berikut merupakan analisa lebihan baki akaun semasa: ** Untuk rekod sepanjang tempoh itu tiada kutipan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) selepas ia dimansuhkan. Manakala kutipan Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) hanya bermula pada September 2018. Menurut kenyataan itu lagi hasil kerajaan berada pada RM71.88 bilion setakat April 2018, namun dalam hanya tiga bulan ia meningkat kepada RM73.58 bilion. MoF baru-baru ini berkata Akaun Hasil Disatukan yang digunakan untuk membayar gaji serta pencen penjawat awam, hanya tinggal RM450 juta. Ia jauh lebih rendah berbanding komitmen bulanan RM8 bilion yang diperlukan untuk pembayaran tersebut. Namun Sejak Mei hingga Ogos, kerajaan berjaya meningkatkan hasil akaun itu sebanyak 7 kali ganda atau RM3.25 bilion

Untuk rekod, sepanjang tempoh itu tiada kutipan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) selepas ia dimansuhkan.

Manakala kutipan Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) hanya bermula pada September 2018.

Menurut kenyataan itu lagi hasil kerajaan berada pada RM71.88 bilion setakat April 2018, namun dalam hanya tiga bulan ia meningkat kepada RM73.58 bilion.

MoF baru-baru ini berkata Akaun Hasil Disatukan yang digunakan untuk membayar gaji serta pencen penjawat awam, hanya tinggal RM450 juta.

Ia jauh lebih rendah berbanding komitmen bulanan RM8 bilion yang diperlukan untuk pembayaran tersebut.
Namun Sejak Mei hingga Ogos, kerajaan berjaya meningkatkan hasil akaun itu sebanyak tujuh kali ganda atau RM3.25 bilion.