KUALA LUMPUR: Kerajaan Malaysia akan dapat meningkatkan hasil untuk perbelanjaan negara tanpa memperkenalkan semula Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST), sebaliknya menaikkan cukai perkhidmatan kepada 8 peratus di bawah Bajet 2024, kata firma-firma perunding cukai.

Namun, firma perunding cukai juga memberi amaran bahawa peningkatan kadar cukai perkhidmatan mungkin menyebabkan kos yang lebih tinggi untuk pengguna dan perniagaan.

Jumaat lalu, Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam ucapan Belanjawan 2024 berkata kerajaan akan memperluaskan cukai perkhidmatan meliputi logistik, pembrokeran, pengunderaitan dan karaoke.

Kerajaan juga akan meningkatkan kadar cukai perkhidmatan kepada 8 peratus, tetapi akan mengekalkan 6 peratus kadar untuk perkhidmatan seperti makanan dan minuman serta telekomunikasi.

Kadar cukai perkhidmatan pada 6 peratus juga akan dikenakan untuk tempat letak kereta dan logistik, kata Kementerian Kewangan.

Ketua Percukaian Deloitte Malaysia Sim Kwang Gek berkata kenaikan kadar cukai perkhidmatan kepada 8 peratus dan meluaskan liputan perkhidmatan bercukai di bawah cukai ini akan meluaskan asas cukai Malaysia.

“Ini dijangka menjana hasil cukai perkhidmatan tambahan sebanyak RM900 juta pada 2024,” katanya dalam satu kenyataan.

“Impak segera kepada perniagaan ialah peningkatan kos menjalankan perniagaan kerana kenaikan cukai perkhidmatan akan disalurkan kepada pengguna dan perniagaan pada penghujung hari.

“Seperti yang kita sedia maklum, rejim cukai jualan dan perkhidmatan mempunyai kesan ‘cukai ke atas cukai’ dan akan menyebabkan harga lebih tinggi. Untuk mengatasinya, kerajaan diharap akan memperluaskan Pengecualian Perniagaan-ke-Perniagaan yang kini terpakai kepada perkhidmatan bercukai tertentu yang ditetapkan,” tambahnya.

Satu daripada sumber pembiayaan atau hasil kerajaan Malaysia untuk keseluruhan Bajet 2024 berjumlah RM393.8 bilion ialah cukai tidak langsung (yang merangkumi 19.1 peratus daripada hasil RM307.6 bilion).

Cukai tidak langsung termasuk cukai seperti cukai jualan dan cukai perkhidmatan, dengan Deloitte menyertakan cukai barangan mewah, duti eksais yang lebih tinggi yang dirancang ke atas minuman bergula, pengurangan cukai hiburan dan kawalan ketat ke atas penyeludupan alkohol dan rokok di bawah seksyen ini.

Ketua cukai tidak langsung Deloitte Malaysia, Tan Eng Yew mengulas mengenai langkah cukai tidak langsung Bajet 2024 dengan berkata: “Kami terus melihat pelarasan dibuat untuk menutup ketirisan dan meningkatkan kutipan cukai tidak langsung.

“Bagaimanapun, kami bimbang bahawa meningkatkan kadar cukai perkhidmatan dan memperluaskan skop boleh meningkatkan kos kepada perniagaan dan memberi kesan kepada harga ke bawah rantaian bekalan. Oleh itu, kami menjangkakan kerajaan akan menerima pakai pembaharuan cukai tidak langsung selanjutnya untuk meningkatkan pematuhan dan meluaskan asas cukai,” katanya dalam analisis Bajet 2024 Deloitte Malaysia.

Pada masa yang sama, peneraju perkhidmatan majikan global Deloitte Malaysia, Ang Weina mengulas mengenai cadangan lanjutan Bajet 2024 untuk pelepasan cukai pendapatan untuk rakyat Malaysia dan lanjutan pengecualian cukai dan insentif yang mungkin mereka nikmati.

“Pembayar cukai yang bekerja akan berasa lega kerana tiada kenaikan kadar cukai pendapatan peribadi kali ini. Sebaliknya, tempoh yang terpakai untuk beberapa pelepasan cukai pendapatan peribadi sedia ada dicadangkan untuk dilanjutkan; dan yang lain mempunyai peningkatan lagi dalam jumlah yang boleh dituntut.

"Ia juga menggembirakan melihat Bajet mencadangkan pelepasan cukai untuk menggalakkan kehidupan sihat dan pembelajaran berterusan melalui peningkatan kemahiran dan peningkatan diri," katanya dalam analisis yang sama.

Ketua cukai PwC Malaysia, Jagdev Singh berkata kenaikan kadar cukai perkhidmatan nampaknya merupakan langkah sementara tanpa adanya cukai penggunaan berasaskan luas seperti GST.

“Pengumuman untuk menaikkan kadar Cukai Perkhidmatan daripada 6 peratus kepada 8 peratus adalah langkah sementara sehingga kerajaan bersedia melaksanakan cukai penggunaan secara meluas dalam bentuk Cukai Barang dan Perkhidmatan atau GST,” katanya dalam satu kenyataan.

“Walaupun strategi untuk mengekalkan kadar Cukai Perkhidmatan bagi perkhidmatan Makanan & Minuman dan Telekomunikasi adalah berhemat kerana ia digunakan oleh orang ramai, beberapa perkhidmatan lain yang digunakan oleh perniagaan akan menyebabkan peningkatan kos menjalankan perniagaan.

“Selain itu, memperluaskan Cukai Perkhidmatan untuk meliputi perkhidmatan logistik akan memberi kesan yang merata ke atas kos, dan perniagaan akan berusaha untuk menyampaikannya kepada pengguna dalam bentuk kenaikan harga barang dan perkhidmatan,” katanya.

Pada masa yang sama, Jagdev berkata Bajet 2024 yang dicadangkan mengandungi langkah-langkah yang akan membantu memastikan kebajikan rakyat Malaysia.

“Bagi rakyat, tidak hairanlah tiada lagi pengurangan kadar cukai peribadi, memandangkan pemotongan cukai yang telah diumumkan dalam Belanjawan Bentang Semula 2023.

“Bagaimanapun, Bajet 2024 meneruskan penekanan pendahulunya dalam memastikan rakyat terpelihara, dan terdapat langkah-langkah yang disasarkan dalam Bajet 2024, terutamanya dalam meningkatkan dan memperluaskan skop pelepasan untuk perbelanjaan perubatan dan gaya hidup untuk memacu tingkah laku tertentu,” katanya.

Farah Rosley, Ketua Cukai Malaysia di Ernst & Young Tax Consultants Sdn Bhd, berkata kerajaan Malaysia dijangka tidak akan menghidupkan semula GST dalam Bajet untuk tahun depan.

“Seperti yang dijangkakan secara meluas, Cukai Barang dan Perkhidmatan tidak diperkenalkan semula dalam Bajet 2024. Sebaliknya, pelbagai langkah akan diperkenalkan untuk mengembangkan asas hasil cukai negara,” katanya sambil memetik langkah ini termasuk kenaikan cukai perkhidmatan kepada 8 peratus, pelaksanaan cukai keuntungan modal (CGT) ke atas saham tidak tersenarai mulai Mac tahun depan, dan merancang untuk melancarkan cukai barang mewah pada 5 hingga 10 peratus.

Secara keseluruhannya, beliau berkata Bajet 2024 kerajaan dengan peruntukan terbesar sebanyak RM393.8 bilion bertujuan mencapai keseimbangan yang halus antara merangsang pertumbuhan ekonomi dan memupuk masyarakat yang inklusif dan saksama, dan juga menunjukkan komitmen untuk meningkatkan pelaburan dan menambah baik orang ramai. kebajikan.

Antara lain, beliau menyatakan rancangan kerajaan untuk menggantikan subsidi menyeluruh dengan bantuan tunai disasarkan untuk golongan berpendapatan rendah.

“Secara keseluruhan, Belanjawan Madani kedua memperkenalkan langkah pembaharuan fiskal yang sukar dan berani sambil meningkatkan daya tarikan Malaysia kepada pelabur melalui insentif yang disasarkan.

"Bajet juga mengutamakan kebajikan rakyat, terutamanya golongan berpendapatan rendah dan segmen masyarakat yang terdedah, dengan menyediakan sokongan yang diperlukan untuk menangani peningkatan kos sara hidup,” katanya.- DagangNews.com