Festival berprestij industri pengiklanan tempatan, Kancil Festival kembali lagi tahun ini buat kali kedua selepas mendapat sambutan menggalakkan pada acara sulungnya Julai tahun lalu.

Bertempat di RexKL, festival yang berlangsung pada Khamis dan Jumaat itu bertujuan memecahkan sempadan industri pengiklanan dan meraikan kreativiti tanpa batasan.

Menurut Pengerusi Kreatif Kancil Festival, Alvin Teoh, festival yang mengangkat tema ‘Belief Creates’ memberikan peluang kepada agensi, perniagaan, komuniti dan individu bagi mencapai potensi mereka yang sepenuhnya sekali gus menjadi gergasi dalam industri kandungan kreatif.

"Sumber kreativiti sebenarnya adalah kepercayaan anda kerana tanpa kepercayaan anda, anda tidak dapat mencipta apa-apa. Anda tidak dapat mengubah apa-apa dan anda tidak akan akan menyahut cabaran.

"Jadi dalam kepercayaan, kami mahu industri iklan bertanyakan sebab ia wujud. Kami begitu terperangkap dengan cara kami melakukan sesuatu dan apa yang kami lakukan, kami lupa untuk bertanya sebab (why) kami melakukan tugasan kami.

"Dan kami boleh mendapatkan seluruh komuniti pemasaran, industri iklan atau industri filem untuk hanya bertanya satu soalan yang mudah ini, mengapa anda berada di sini? Mengapa anda melakukan apa yang anda lakukan?" ujar Alvin ketika ditemui di festival berkenaan.

Katanya lagi, edisi kedua festival anjuran Persatuan Ejen-ejen Pengiklanan Bertauliah Malaysia (4As) itu menampilkan barisan personaliti tempatan dan antarabangsa daripada pelbagai bidang untuk berkongsi falsafah mereka dalam menggunakan kreativiti sebagai alat yang mampu memacu industri masing-masing.

Antaranya, pencipta Seesaw Project di sempadan Mexico, Ronald Rael, pereka grafik, Fahmi Reza serta wartawan penyiasat R.AGE, Ian Yee, Elroi Yee dan Samantha Chow.

Di samping itu, Timbalan Pengerusi Kreatif Kancil Festival, Iska Hashim berkata acara kemuncak festival tersebut, Kancil Awards Night yang akan berlaku esok, memberikan tumpuan kepada pengarah filem muda yang ingin bertapak dalam industri perfileman menerusi 'The Kancil 666 Young Directors Challenge'.

"Beberapa peserta merupakan sebahagian daripada kru syarikat pengeluaran. Mereka bertugas sebagai pembantu dan mereka sudah bekerja dengan orang lain tetapi masih belum berpeluang untuk benar-benar bekerja di belakang kamera sebagai pengarah.

"Dan ia lebih daripada sekadar mengarah, sebenarnya ia adalah cerita dan skrip yang ditulis mereka. Jadi ia benar-benar mengenai visi mereka. Ia memberi peluang kepada mereka dan dalam industri ini, kami membimbing dan mengenal pasti tukang cerita baharu.

"Kami mempunyai pengarah yang hebat di negara ini tetapi ia lebih memanfaatkan industri ini apabila hadirnya orang baharu dalam industri," kata Iska.