Meskipun Kadar Dasar Semalaman (OPR) diturunkan sebanyak 25 mata asas oleh Bank Negara bakal memberikan lebih akses kepada pinjaman perumahan lebih murah, namun masalah harga yang masih tinggi kekal menjadi penghalang utama.

Penyelesaian yang perlu diberi tumpuan adalah kecekapan dalam rantaian pembinaan sekaligus diterjemahkan kepada harga akhir yang berpatutan.

“Untuk pastikan harga bersesuaian diwujudkan, pembangunan perumahan perlu cekap, maksudnya produktiviti perlu tinggi.

“Cara pembinaan kini sangat ketinggalan zaman, kita (sektor pembinaan) tidak menggunakan teknologi baru serta tidak menggunakan teknologi yang mampu mempercepat pembinaan.

“Ia sekaligus membawa kepada harga rumah lebih mahal,” kata Pengarah Kajian Khazanah Research Institute (KRI) Dr Suraya Ismail dalam temubual bersama Astro AWANI.

Menurut Dr Suraya penyepaduan semua pihak dalam rantaian pembinaan harus dilakukan melibatkan pemaju, kontraktor, pereka, juru ukur dan arkitek.

Ujarnya Sistem Pembinaan Industri (IBS) antara teknologi yang harus diguna pakai bagi memastikan produktiviti meningkat dan harga dapat dikurangkan, namun cabaran utama adalah menyelarikan rekaan dengan teknologi IBS.

“Kita tidak boleh ada rekaan rumah tanpa memikirkan pelaksanaan IBS di kawasan pembinaan.

“Ia akan menjadikan rekaan yang dibuat tidak selari dengan IBS dan ia perlu pula diterjemah dalam bentuk IBS, ini memakan masa dan kos,” katanya lagi.

Beliau memberi contoh di negara Filipina di mana rantaian pembinaan perumahan diselarikan sehingga projek perumahan berkeluasan 1,800 kaki persegi disiapkan dalam masa 14 hari, susulan pemahaman semua pihak terlibat dalam teknologi yang diguna pakai.

Dr Suraya berkata kuncinya kini, pemaju perlu melabur dalam penggunaan teknologi dan bersedia berdepan kegagalan kerana jika mereka tidak mengadaptasi teknologi, golongan pemaju tempatan akan ketinggalan dalam persaingan tatkala pemaju asing memasuki pasaran apabila Perjanjian Perkongsian Transpasifik (TPPA) berkuatkuasa kelak.

Sementara itu Dr Suraya menasihatkan pembeli jangan tamak ketika membuat pembelian perumahan dan terlalu ghairah mengejar pelaburan dengan membeli lebih dari satu rumah.

“Apabila anda beli rumah, anda hendak harga naik cepat, anda sebenarnya sebahagian kumpulan yang membuat spekulasi dalam pasaran.

“Anda menyumbang kepada masalah peningkatan harga rumah secara mendadak, saya tidak cakap harga tidak perlu naik, tetapi kenaikan mendadak tidak beri manfaat kepada sesiapa.

“Dalam masa 10 ke 15 tahun tidak mengapa jika harga naik, tetapi kalau tiga tahun anda mahu harga perumahan itu meningkat 50 peratus dari nilai anda beli, ini tidak masuk akal.

“Isu ini kompleks dan perlu difahami pembeli perumahan supaya mereka tidak menjadi penyumbang kepada peningkatan harga mendadak,” katanya sambil menambah sikap tamak ini akan merugikan masa depan golongan muda yang tergolong dalam kumpulan pendapatan pertengahan dan rendah.

Dr Suraya pada masa sama menasihatkan pembeli rumah pertama agar menilai harga rumah supaya tidak terlalu tinggi berbanding jenis rumah agar mereka tidak terperangkap dalam hutang jangka panjang yang membebankan.