KUALA LUMPUR: Persatuan Pengilang Plastik Malaysia (MPMA) amat bimbang tentang kesan kenaikan drastik dalam kos elektrik kerana ia bukan sahaja akan memberi kesan negatif kepada pengeluar plastik, tetapi juga bakal  memberi kesan ke atas pengguna dalam peningkatan kos barangan dan perkhidmatan dan menjejaskan eksport.

Presiden MPMA Datuk Lim Kok Boon berkata kos elektrik membentuk sebahagian besar kos pembuatan plastik, antara 5 peratus hingga 20 peratus, bergantung pada jenis proses pengeluaran.

Surcaj elektrik 20 sen/kWj atau lebih kurang 44 peratus kenaikan tarif elektrik akan diterjemahkan kepada peningkatan bersih antara 2.2 peratus dan 8.8 peratus dalam kos pembuatan plastik.

"Industri plastik sangat kompetitif, dan kebanyakan pengeluar plastik PKS beroperasi pada margin keuntungan bersih antara 3 peratus hingga 5 peratus daripada hasil mereka. Peningkatan kos yang begitu drastik akan menghapuskan margin pengeluar ini.

"Akibatnya, pengeluar plastik tidak akan mempunyai alternatif selain menyalurkan sebahagian daripada kenaikan kos kepada pengguna akhir.

"Ini akan memberi kesan buruk kepada pengguna tempatan di Malaysia, dan juga akan menjejaskan eksport kerana lonjakan mendadak dalam kos akan menyebabkan produk plastik Malaysia kurang berdaya saing di pasaran global,” katanya dalam kenyataan di sini pada Khamis.

Lim berkata proses pembuatan melibatkan pencairan/penyemperitan plastik, memerlukan penggunaan elektrik yang sentiasa tinggi dan akibatnya, syarikat plastik PKS juga terjejas kerana syarikat-syarikat ini berada di bawah kategori Voltan Sederhana disebabkan tahap penggunaan kuasa.

"Ini bertentangan dengan persepsi bahawa syarikat PKS tidak terjejas dengan kenaikan surcaj," ujar beliau.

Lim memetik dua contoh – salah satu pengeluar beg plastik Perusahaan Kecil Sederhana (PKS) biasa dengan tarif E2 voltan sederhana dan satu lagi pengeluar pembungkusan plastik berskala besar dengan teknologi terkini dan penggunaan elektrik rendah, mesin keluaran tinggi di kilangnya.

    Pengeluar Beg Plastik PKS biasa
    Purata pengeluaran bulanan - 370,000 kg
    Purata penggunaan elektrik bulanan – 410,000 kWj
    Kesan kenaikan – (RM0.20 surcaj baharu – RM0.037 surcaj semasa) x 410,000 kWj = RM66,830 sebulan

    Pengeluar Pembungkusan Plastik Berskala Besar
    Purata pengeluaran bulanan - 7,000,000 kg
    Purata penggunaan elektrik bulanan - 5,850,000 kWj
    Kesan kenaikan - (RM0.20 – RM0.037) x 5,850,000 kWj = RM953,550 sebulan

“Adalah jelas daripada contoh di atas bahawa peningkatan kos yang drastik pada asasnya akan menghapuskan semua margin keuntungan PKS,” tambah Lim.

Produk plastik merentasi semua sektor, iaitu pembungkusan makanan, perubatan dan farmaseutikal, elektronik pengguna, barangan rumah, pembinaan, pertanian, penjagaan diri, dan sebagainya.

Di antara semua sektor ini, pembungkusan merupakan sektor pasaran terbesar bagi industri plastik, yang menguasai 46 peratus daripada jumlah produk plastik yang dijual.

Kebanyakan pembungkusan plastik digunakan untuk membungkus makanan dan minuman, contohnya, daging beku, sayur-sayuran segar, minuman, beras, gula, tepung, minyak makan dan semua jenis makanan yang diproses.

Kebanyakannya adalah barangan keperluan harian, dan pengguna akhirnya terpaksa menanggung kos tambahan berikutan peningkatan kos pembungkusan plastik.

Industri plastik juga merupakan industri sokongan utama kepada banyak sektor penting lain termasuk industri elektrik dan elektronik, automotif dan pembungkusan melalui pembekalan bahagian dan komponen plastik. Peningkatan kos bahagian dan komponen plastik akan menyebabkan kenaikan harga produk ini juga.

“Sejak dua tahun lepas, PKS plastik bergelut untuk bertahan akibat pandemik COVID-19. Perniagaan baru mula pulih pada tahun 2022.

"Bagaimanapun, prospek untuk tahun 2023 semakin suram. Dana Kewangan Antarabangsa (IMF) dalam laporan tinjauan Oktober 2022 mereka telah meramalkan pertumbuhan global perlahan kepada 2.7 peratus pada 2023 (2022: 3.2 peratus), ditambah pula dengan inflasi global yang diramalkan kekal tinggi pada 6.5 peratus (2022: 8.8 peratus).

"Ini dijangka menyaksikan penguncupan dalam perdagangan global, yang akan memberi kesan buruk kepada Malaysia juga," ujarnya.

Oleh itu, proses pemulihan perniagaan tempatan adalah sangat mencabar selain daripada situasi pasaran global yang semakin sukar, pengilang di Malaysia menghadapi pelbagai jenis kenaikan kos akibat gangguan rantaian bekalan, peningkatan kos bahan mentah, kenaikan gaji minimum dan kadar faedah kewangan yang lebih tinggi.

Isu kekurangan buruh yang berpanjangan juga telah mengehadkan keupayaan mereka untuk mengembangkan perniagaan mereka. Akibatnya, hampir mustahil bagi pengeluar plastik untuk menyerap sepenuhnya kenaikan drastik dalam kos elektrik.”

"Kami ingin merayu kepada Kerajaan agar kadar surcaj yang lebih beransur-ansur untuk meringankan sedikit beban kos kepada pengguna industri dan pengguna ini," kata Lim.

Pada masa ini terdapat kira-kira 1,200 syarikat pembuatan plastik di Malaysia, menggaji kira-kira 150,000 pekerja. Kira-kira 90% daripada syarikat adalah PKS, berdasarkan Definisi PKS 2014.

Industri plastik mencatatkan jumlah perolehan jualan sebanyak RM58.6 bilion pada 2021, di mana 27% atau RM16 bilion pengeluaran telah dieksport. - DagangNews.com