KUALA LUMPUR: Kerajaan mahu perniagaan tempatan menjadi peneraju dalam membangunkan penyelesaian 5G perusahaan untuk memastikan ekosistem digital negara berada pada standard tertinggi antarabangsa sambil meningkatkan ekonomi negara.

Menteri Komunikasi dan Digital Fahmi Fadzil berkata, 5G memerlukan ekosistem yang betul untuk berkembang maju dan dalam membangunkan ekosistem yang teguh, perlu ada usaha bersepadu daripada pihak korporat, sektor awam, pemboleh teknologi dan penyedia ketersambungan dengan bekerjasama rapat bagi mempercepatkan penggunaan 5G.

"Saya amat menggalakkan semua perusahaan dan perusahaan kecil dan sederhana (PKS), yang merupakan nadi ekonomi negara kita, untuk mencari penyelesaian baharu secara aktif, memanfaatkan teknologi termaju yang akan memacu fasa pembangunan seterusnya untuk perniagaan anda, untuk industri, untuk negara," katanya yang berucap dalam rakaman video pada Persidangan dan Pameran Teknologi MY5G CelcomDigi di sini semalam.

Beliau berkata persidangan itu berfungsi sebagai platform penting yang membolehkan pelbagai industri dan pihak berkepentingan berkumpul dan meneroka peluang dalam memacu penggunaan 5G untuk transformasi dan pertumbuhan yang berkesan, merealisasikan potensi sebenar 5G.

Tambahan pula, beliau berkata ketersambungan internet dan kebolehcapaian digital dan baru-baru ini teknologi 5G, adalah komponen penting bagi mana-mana negara dan pembangunan ekonomi mereka.

Fahmi berkata baru-baru ini, GSMA Intelligence mengenal pasti lima komponen utama yang diperlukan untuk sesebuah negara digital iaitu infrastruktur, inovasi, manusia, tadbir urus data dan keselamatan.

Beliau berkata komponen utama ini saling berkait dan mesti dibangunkan bersama untuk mengelakkan jurang dan kelewatan yang berpotensi menaikkan kos dalam melaksanakan inisiatif digital.

"Dengan infrastruktur 5G yang kukuh, lebih ramai rakyat Malaysia, PKS atau perusahaan merentasi industri boleh mendapat manfaat besar daripada asas yang cekap untuk perkhidmatan dan aplikasi digital bagi dibangunkan, disimpan, diedarkan dan digunakan," katanya.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif CelcomDigi Bhd, Datuk Idham Nawawi berkata syarikat itu telah bekerjasama dengan pelanggan perusahaan yang besar untuk melancarkan penyelesaian dan perkhidmatan 5G.

Beliau berkata pihaknya telah menyaksikan melalui perkhidmatan itu bagaimana penyelesaian yang berkuasa 5G dan pendigitalan boleh memanfaatkan setiap sektor ekonomi dengan mentransformasikan operasi dan cara kerja secara asas untuk mencapai produktiviti yang lebih baik dan meningkatkan kecekapan.

"Selain menerima pakai, penyertaan sektor pemboleh seperti perbankan juga akan menjadi penting dalam merintis jalan membuka kunci manfaat untuk semua pengguna dan perniagaan," katanya.

Beliau berkata kerajaan juga menyokong pembiayaan bagi pendigitalan perusahaan, dengan mempercayai bahawa PKS akan terus menjadi nadi kepada ekonomi Malaysia.

Mengenai Persidangan MY5G CelcomDigi, Idham berkata acara itu menyaksikan penyertaan 400 pemimpin dan pembuat keputusan daripada 220 syarikat merentasi 30 industri yang menunjukkan tahap minat dalam kalangan perniagaan Malaysia untuk mempelajari mengenai 5G dan potensinya.

"Kami telah bekerjasama dengan 18 syarikat terkemuka, mempamerkan pelbagai kes-kes penggunaan 5G, yang memberi anda gambaran tentang perkara yang boleh dilakukan oleh 5G untuk sektor anda di Pameran Teknologi ini," katanya.

Di bawah Belanjawan 2024, kerajaan mengumumkan pelbagai inisiatif, termasuk geran pendigitalan berjumlah RM100 juta yang akan memanfaatkan lebih 20,000 PKS dan usahawan mikro.

-- BERNAMA