KUALA LUMPUR: Kerajaan akan terus memudah cara penglibatan syarikat tempatan dalam pembangunan ibu negara Indonesia, Nusantara, yang dilihat mampu menawarkan potensi pelaburan, perdagangan dan kolaborasi ekonomi yang lebih luas dalam pelbagai bidang untuk peserta industri dari Malaysia.

Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri (MITI) menjelaskan, kerajaan akan terus berusaha untuk mengetengahkan kepakaran syarikat Malaysia di persada antarabangsa dan mencari peluang untuk lebih banyak syarikat Malaysia terlibat sepanjang tempoh pembangunan Nusantara.

"Kerajaan Indonesia, secara dasarnya, menyambut baik hasrat Malaysia dan mengalu-alukan minat syarikat-syarikat dari Malaysia untuk menyertai pembangunan Nusantara.

"Oleh yang demikian, pihak kerajaan akan terus memudah cara penglibatan syarikat-syarikat tempatan yang mana usaha itu juga akan dapat menyumbang ke arah peningkatan prestasi pelaburan dan perdagangan antara Malaysia dan Indonesia, demi merealisasikan kesejahteraan rakyat di Sabah dan Sarawak dan negara amnya," jelasnya.

Demikian menurut MITI dalam jawapan bertulis yang disiarkan di laman sesawang Parlimen pada Khamis bagi menjawab soalan Oscar Ling Chai Yew (DAP-Sibu) mengenai perincian penglibatan syarikat swasta dan syarikat berkaitan kerajaan dalam pembangunan Nusantara, Indonesia.

Beliau juga ingin mengetahui cadangan kerajaan membina lebuh raya atas landasan kereta api menghubungkan Nusantara dengan Sabah dan Sarawak.

MITI menambah sebagai negara jiran yang terdekat dari segi geografi, Malaysia dijangka turut merasai impak limpahan ekonomi daripada pembangunan Nusantara, sama ada secara langsung atau tidak langsung, terutama bagi Sabah dan Sarawak.

Sempena lawatan rasmi Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim ke Indonesia pada 8 Januari lepas, sebanyak 10 syarikat Malaysia telah menzahirkan kesungguhan untuk melibatkan diri dalam pembangunan Nusantara dengan penyerahan 11 Surat Niat untuk mengambil bahagian dalam pelbagai sektor, menurut MITI.

Ini termasuk sektor perkhidmatan; pembangunan bandar dan hartanah; infrastruktur dan utiliti; perkhidmatan kesihatan; ekonomi digital; pembekalan bahan binaan; perkhidmatan kejuruteraan; dan perkhidmatan sokongan, katanya.

MITI menjelaskan terkini, terdapat tambahan empat syarikat Malaysia yang menyatakan hasrat menerusi Surat Niat untuk terlibat dalam pembangunan itu.

"Kerajaan sentiasa mengikuti perkembangan pembangunan Nusantara di Kalimantan Timur dan ketika ini, pihak Kementerian Pengangkutan tidak mempunyai sebarang cadangan untuk membina rangkaian rel kereta api bagi menghubungkan Sarawak dan Sabah dengan Brunei atau Nusantara.

"Buat masa ini, tumpuan sedang diberikan kepada penyediaan rangkaian rel bandar di bawah Projek Sistem Pengangkutan Bandar Kuching (KUTS) yang diterajui Sarawak Metro di Sarawak manakala di Sabah, tumpuan diberikan kepada penambahbaikan infrastruktur kereta api serta mutu perkhidmatan kereta api Sabah yang diterajui oleh Jabatan Kereta api Negeri Sabah (JKNS)," menurut MITI.

Kementerian itu menekankan walau bagaiamanpun, kerajaan melalui Kementerian Pengangkutan bersedia untuk membantu mana-mana pihak yang berminat untuk menjalankan kajian kebolehlaksanaan berkaitan pembinaan lebuh raya atau landasan kereta api yang menghubungkan Sabah dan Sarawak dengan Nusantara.

-- BERNAMA