KUALA LUMPUR: Keuntungan bersih Bank Islam Malaysia Bhd susut lapan peratus kepada RM491.67 juta bagi tahun kewangan berakhir 31 Dis 2022 berikutan perbelanjaan cukai yang lebih tinggi iaitu sebanyak 53.2 peratus kepada RM241.51 juta disebabkan Cukai Makmur yang bersifat sekali sahaja.

Keuntungan sebelum zakat dan cukai (PBZT) meningkat 6.1 peratus kepada RM746.87 juta, disumbangkan oleh pendapatan bersih yang lebih tinggi termasuk elaun bersih yang lebih rendah bagi rosot nilai pembiayaan dan pendahuluan, katanya dalam satu makluman kepada Bursa Malaysia semalam.

Perolehan turut melonjak 12.9 peratus kepada RM3.58 bilion bagi tahun ini, manakala pendapatan bersih meningkat 5.5 peratus kepada RM2.31 bilion.

Bank tersebut dalam satu kenyataan semalam menyifatkan lonjakan dalam pendapatan bersih kumpulan kepada pendapatan berasaskan dana bersih yang lebih tinggi, yang meningkat sebanyak RM247.2 juta atau 13.5 peratus telah didorong oleh pertumbuhan pembiayaan dari tahun ke tahun.

Prestasi keseluruhan kumpulan diterjemahkan kepada pendapatan sebanyak 22.86 sen sesaham dan pulangan bersih ekuiti sebanyak 7.5 peratus.

Lembaga pengarahnya telah mencadangkan dividen interim kedua berjumlah 3.4 sen sesaham, menjadikan jumlah dividen tahunan yang dicadangkan kepada 13.8 sen sesaham bagi nisbah pembayaran sebanyak 60 peratus daripada keuntungan bersih, sejajar dengan dasar dividen kumpulan.

Untuk asas suku tahunan, Bank Islam mencatatkan PBZT sebanyak RM187.31 juta bagi suku keempat berakhir 31 Dis 2022 disebabkan oleh pendapatan bersih yang lebih baik selepas didorong oleh pertumbuhan pembiayaan.

Pada akhir Disember 2022, jumlah aset kumpulan mencecah paras RM89.9 bilion, dengan pertumbuhan dari tahun ke tahun sebanyak 12.1 peratus.

"Dengan aktiviti ekonomi yang lebih memberangsangkan, pembiayaan kasar berkembang 11.4 peratus dari tahun ke tahun kepada RM65.9 bilion.

"Jumlah akaun pelaburan semasa, simpanan dan transaksi (CASATIA) menokok 3.2 peratus dari tahun ke tahun kepada RM27.7 bilion manakala nisbah modal keseluruhan kumpulan kekal kukuh pada 19.4 peratus," katanya.

Setakat 31 Dis 2022, nisbah pembiayaan terjejas kasar adalah 1.27 peratus, kekal lebih baik daripada purata industri sebanyak 1.7 peratus.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Mohd Muazzam Mohamed berkata memandangkan ekonomi semakin pulih, Bank Islam akan terus membina kekuatan terasnya.

"Antara langkah yang diambil ialah menambah baik aplikasi perbankan mudah alih dan membina perkongsian strategik yang memberi manfaat kepada semua pihak terlibat.

"Bank Islam menyediakan penyelesaian kewangan merentasi segmen melalui pengedaran perbankan runcit dan perbankan mewah utama," katanya.

Beliau berkata kumpulan itu menyasarkan untuk menggandakan aset alam sekitar, sosial dan tadbir urus (ESG) syariahnya kepada RM4 bilion menjelang akhir 2025.

-- BERNAMA