Usaha melestarikan alam sekitar tidak semestinya menelan kos yang tinggi, sekiranya lebih banyak syarikat turut serta dalam inisiatif itu.

Pengasas #sayno2plastic, Tengku Zatashah Sultan Sharafuddin Idris Shah berpendapat, inisiatif itu juga mampu membawakan kebaikan untuk sesebuah syarikat.

“Ia bagus untuk perniagaan. Anda harus memikirkan untuk jangka masa panjang. Semakin banyak syarikat yang mengambil bahagian, maka usaha kelestarian alam sekitar tidak akan menelan kos tambahan.

“Ia tidak seharusnya menelan kos tambahan. Kita perlu tahu bahawa sumber kita juga terhad.

“Maka, apabila mereka (syarikat) mengatakan bahawa adalah memerlukan kos untuk menjaga kelestarian alam sekitar, saya tidak bersetuju. Dalam jangka masa panjang, ia merupakan sesuatu yang baik,” kata Tengku Zatashah dalam sesi khas pada Persidangan Maya Pusat Pelaburan Mampan dan Bertanggungjawab (SRI) 2020 di ibu pejabat Suruhanjaya Sekuriti Malaysia, Bukit Kiara pada Selasa.

BACA: SC tubuh Pusat SRI, tingkat kefahaman mengenai bon dan sukuk

Sesi bertajuk 'Lead By Example On Sustainability' tersebut dikendalikan Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Pembangunan Industri Sekuriti (SIDC) Tengku Zarina Tengku Chik.

Tambah Tengku Zatashah, ekonomi linear yang mana sumber digunakan dan dibuang bukan lagi merupakan cara yang paling cekap untuk menguruskan sisa buangan.

Beliau berkata syarikat-syarikat perlu beralih kepada 'circular economy' yang antara lain memberi tumpuan untuk mengurangkan, menggunakan semula dan mengitar semula bahan mentah.

Beliau mengakui bahawa langkah ini memerlukan perubahan minda dan budaya khususnya dalam kalangan pengurus pada peringkat kepimpinan dan ahli lembaga pengarah.

“Banyak syarikat di luar sana yang mengambil inisiatif untuk mengitar semula dan memastikan kemampanan alam sekitar terjaga.

“Jenama kosmetik menggunakan “non virgin plastic” bermaksud plastik yang boleh dikitar semula dan diguna semula. Pada akhirnya, ini juga merupakan satu idea kelestarian alam sekitar.

“Ia sangat penting supaya usaha ini didokong pengurus pada peringkat kepimpinan dan diturunkan kepada pekerjanya untuk benar-benar memahami makna kelestarian,” katanya.