KUALA LUMPUR: Memandangkan kohort kumpulan umur 15-19 merangkumi 7.7% daripada populasi penggunaan tembakau, dasar penamat generasi (GEG) akan menyaksikan peningkatan perdagangan haram daripada 58.4% pada Mac 2022 kepada 61.7%, mengakibatkan saiz pasaran haram meningkat kepada RM8.7 bilion.

Penemuan ini didedahkan oleh badan pemikir bukan kerajaan hari ini.

Dalam kajian yang dijalankan oleh rakan penyelidikan pasarannya, The Green Zebra, Datametrics Research and Information Sdn Bhd (DARE) dalam laporan A Smoke-Free Malaysia turut mendedahkan bahawa 83% rakyat Malaysia berpendapat perdagangan rokok seludup akan meningkat dengan besar dengan larangan penjualan rokok kepada mereka yang lahir selepas 2005.

Pengarah Urusan DARE, Pankaj Kumar berkata, "Melarang penjualan rokok tidak akan berhasil dalam mengurangkan kelaziman merokok.

"Langkah ini bukan sahaja akan membawa kepada peningkatan dalam pasaran rokok haram kepada RM8.7 bilion malah menguntungkan sindiket jenayah.

“Malaysia sememangnya tidak mempunyai dinamik pasaran yang sama seperti negara seperti New Zealand atau Singapura, yang mempunyai kelaziman merokok yang lebih rendah dan insiden perdagangan haram masing-masing kurang daripada 11% dan 14%.

"Walau bagaimanapun, di negara seperti Malaysia di mana kelaziman merokok kita melebihi 20%, dan pasaran tembakau seludup hampir 60%, GEG bukanlah pilihan yang berdaya maju,” kata beliau.

Pankaj menambah bahawa walaupun di negara seperti New Zealand, sebelum pengenalan dasar GEG, negara itu menjalankan kempen besar-besaran dalam mengurangkan kelaziman merokok dengan membantu perokok menghentikan tabiat itu melalui strategi Pengurangan Kemudaratan Tembakau (THR), yang telah didokumentasi lengkap untuk rujukan semua.

Hasilnya, negara tersebut mengalami penurunan terbesar dalam kejadian merokok, daripada 11.9% pada 2020 kepada 9.4% pada 2021.

Dalam tinjauan pasaran yang sama, dua pertiga daripada responden mengakui bahawa vape telah membantu mereka sama ada berhenti merokok sepenuhnya atau mengurangkan penggunaan rokok mereka.


Peraturan dan Penguatkuasaan adalah Kunci dalam Menangani Kelaziman Merokok

Menurut Pankaj, Malaysia mesti menggunakan strategi yang betul, termasuk peraturan, untuk mencapai piawaian yang ditetapkan oleh negara seperti New Zealand atau Singapura dalam mengurangkan kelaziman merokok dan kejadian perdagangan haram.

"Produk mesti dikawal untuk memastikan ia selamat dan terjamin, untuk memastikan pengguna dilindungi dan menyedari sepenuhnya faktor risiko". Pankaj menjelaskan.

“Mengurangkan penggunaan rokok dengan dasar awam THR yang berkesan membolehkan kerajaan mengurangkan kos rawatan penyakit dan penyakit yang disebabkan oleh rokok. Malaysia mempunyai begitu banyak keuntungan dengan mengawal selia vape di negara ini”, kata Pankaj.

Mengenai penguatkuasaan, menurut Pankaj, “Walaupun dalam Bajet 2021, kerajaan telah menetapkan lima pelabuhan utama sebagai titik pemindahan untuk perdagangan produk tembakau, ia tidak menghentikan aktiviti penyeludupan.

"Kerajaan perlu meningkatkan penguatkuasaan di pelabuhan-pelabuhan ini untuk memastikan ia bertindak sebagai hab pemindahan kapal tulen dan bukan pintu masuk untuk perdagangan haram.”

"Kerajaan juga perlu meningkatkan kawalan dan penguatkuasaan anti penyeludupan di pelbagai titik pendaratan di garis pantai negara.

"Perlu ada usaha bersepadu, bukan sahaja dari pihak kastam tetapi juga tentera laut, dengan mengerahkan kapal laut kita untuk menangani perdagangan haram.”


Bukan Masa Untuk GEG

Berdasarkan penemuan DARE, ia bukanlah masa yang sesuai untuk memperkenalkan GEG lagi. Kerajaan harus menangani masalah asas lain yang dihadapi oleh industri tembakau.

Ini termasuk bukan sahaja penguatkuasaan dan peraturan untuk produk THR tetapi juga moratorium duti eksais untuk produk tembakau bagi memastikan perbezaan harga antara rokok sah dan perdagangan haram dapat dikurangkan.

Laporan A Smoke-Free Malaysia boleh didapati di daresearch.com.my

Datametrics Research and Information Sdn Bhd (DARE) adalah Badan Pemikir atau Institut Dasar yang berpangkalan di Malaysia yang komited untuk melaksanakan penyelidikan dan advokasi bagi sektor utama yang kritikal kepada ekonomi Malaysia. - DagangNews.com