KUALA LUMPUR: Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) merancang untuk membeli Boustead Plantations Bhd (BPlant) pada harga tawaran RM1.55 sesaham, susulan kegagalan cadangan pelupusan 33% kepentingan dalam Bplant oleh LTAT dan Boustead Holdings Bhd (Boustead) kepada Kuala Lumpur Kepong Bhd (KLK).

“Berikutan penamatan ini, LTAT juga ingin mengumumkan bahawa ia bertujuan untuk meneruskan tawaran am BPlant pada harga tawaran RM1.55 sesaham, tertakluk kepada kelulusan kawal selia,” kata LTAT dalam satu kenyataan pada Rabu.

Pada harga tawaran RM1.55 sesaham, ia mewakili premium sebanyak 22% berbanding harga dagangan terakhir Bplant sebanyak RM1.27 pada hari Selasa.

LTAT dan Boustead memegang sejumlah 68% dalam BPlant. Awal tahun ini, Boustead telah dinyahsenarai dari Bursa Malaysia.

Pengiraan belakang sampul menunjukkan bahawa LTAT perlu mengeluarkan RM1.11 bilion untuk baki 716.8 juta saham, bersamaan dengan 32% faedah, ia tidak memiliki.

Dalam kenyataan tersebut, LTAT berkata sebagai pemegang saham majoriti, bersama-sama dengan Boustead, BPlant, mereka akan menumpukan semula usaha penstrukturan semula syarikat untuk memastikan ia kembali pada kedudukan kewangan yang lebih kukuh dan melakarkan ufuk perniagaan yang lebih baik untuk bergerak ke hadapan.

LTAT berkata langkah itu akan membolehkan BPlant mengekalkan ketangkasan dan kebebasan dalam melakarkan hala tujunya sendiri untuk memastikan masa depan yang mampan.

“Kami komited dalam menangani semua isu warisan dalam Kumpulan Boustead, selaras dengan Pelan Strategik 2023-2025 (MAMPAN25). Untuk LTAT melaksanakan kewajipannya, mengikut mandat dan fungsi dana pencen yang mampan, adalah penting untuk isu legasi ditangani terlebih dahulu.

“Kami tetap yakin bahawa penstrukturan semula Kumpulan Boustead akan meningkatkan kedudukan LTAT dengan ketara, terutamanya memandangkan hampir 50% daripada pelaburan kami masih dibuka dalam Kumpulan,” kata ketua pegawai eksekutif LTAT Datuk Nazim Rahman. - DagangNews.com