KUALA LUMPUR : Malaysia Debt Ventures Berhad (MDV) baru-baru ini menandatangani perjanjian pembiayaan ketiga dengan syarikat teknologi hartanah, LiveIn.

Pembiayaan itu antaranya bertujuan untuk membiayai sebahagian daripada keperluan modal kerja dan perbelanjaan modal LiveIn di Malaysia, serta menyokong rancangan pengembangan agresif mereka di Thailand.

Ia juga dijangka menjadi pelengkap kepada dana yang telah diperoleh daripada pelabur-pelabur antarabangsa baru-baru ini termasuk daripada Singapura, Jepun, Korea, dan Amerika Syarikat, dalam usaha memacu pengembangan strategik LiveIn di rantau ini.

"Rekod pertumbuhan kukuh LiveIn dan pendekatan inovatif dalam sektor teknologi hartanah mencerminkan matlamat MDV sendiri untuk memupuk syarikat pemula teknologi tempatan. Pembiayaan ini merupakan langkah penting dalam mengukuhkan pertumbuhan syarikat pemula teknologi Malaysia, menekankan kekuatan dan kemampuan sektor teknologi Malaysia dalam pasaran global, kata Ketua Pegawai Eksekutif MDV, Nizam Mohamed Nadzri.

Manakala, Ketua Pegawai Eksekutif & Pengasas Bersama LiveIn, Keek Wen Khai berkata, pihaknya yakin suntikan dana tersebut akan mengukuhkan keyakinan terhadap strategi pengembangan syarikat dan sumber tambahan bagi mempercepatkan pelaburan di rantau ini.

“Misi kami adalah untuk menangani isu mendesak perumahan mampu milik untuk golongan muda, dan setakat ini, kami telah mencapai kemajuan yang ketara ke arah mencapai matlamat ini dengan sokongan berterusan MDV.

“Potensi pasaran perumahan mampu milik ini amat menggalakkan untuk LiveIn dan kami kekal komited untuk mempelopori pasaran baru serta memperkenalkan perkhidmatan yang inovatif bagi merevolusikan industri ini. Dengan sedikit masa, kami yakin kami akan dapat berdiri setara dengan syarikat-syarikat terkemuka Malaysia yang lain di pasaran global,” kata Keek Wen Khai.

Kerjasama produktif di antara MDV dan LiveIn bermula sejak 2021 apabila LiveIn menerima pembiayaan pertama daripada MDV di bawah program Hutang Teroka MDV.

LiveIn mengambil langkah mengembangkan operasi ke Thailand pada tahun 2020, di sebalik cabaran pandemik COVID-19. Ia memberi tumpuan untuk membina hubungan dengan pemilik hartanah dan pemaju dalam usaha meningkatkan jumlah serta kepelbagaian bilik sedia disewa di rantau itu.

Langkah ini memberikan LiveIn peluang untuk menarik minat golongan muda yang kembali ke bandar-bandar besar untuk mencari peluang pekerjaan seiring dengan pemulihan ekonomi. Di antara tahun 2019 hingga 2023, LiveIn telah menyaksikan pertumbuhan pendapatan berulang tahunan atau ARR sebanyak 5 kali ganda.