KUALA LUMPUR: Menteri Pertahanan Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) berhasrat untuk terus memegang pegangan 'signifikan' dalam Affin Bank Bhd, dengan jangkaan mendapat manfaat daripada potensi peningkatan nilai yang dibawa oleh pelabur baharu. 

Dalam jawapan bertulis Parlimen kepada Datuk Seri Ikmal Hisham Abdul Aziz (PN-Tanah Merah), Khaled berkata cadangan pelupusan kepentingan LTAT dalam Affin Bank adalah keputusan pelaburan yang munasabah dan strategik bertujuan menjana pulangan dividen yang kompetitif dan mampan untuk pencarum.

Langkah ini kata Khaled, adalah sebahagian daripada usaha LTAT untuk mengimbangi semula portfolio pelaburannya sejajar dengan sasaran yang ditetapkan dalam Rangka Kerja Peruntukan Aset Strategik (SAA) LTAT. 

“Pada masa ini, LTAT memegang pegangan efektif sebanyak 48.7% dalam Affin Bank. 

“Cadangan pelepasan separa kepentingan kepada pihak berkepentingan yang mempunyai keupayaan kewangan yang kukuh akan memberikan nilai tambah yang lebih tinggi kepada bank dalam bentuk pertumbuhan perniagaan dan peningkatan keuntungan untuk jangka panjang,” tambah Khaled. 

Di bawah peraturan penyenaraian semasa, pemegang saham yang besar ditakrifkan sebagai seorang yang mempunyai kepentingan (atau kepentingan) dalam saham mengundi dalam perbadanan yang tidak kurang daripada 5%.  

Pada masa ini, LTAT ialah pemegang saham terbesar dalam Affin Bank, memegang 28.78% kepentingan, manakala unit milik penuhnya Boustead Holdings Bhd memegang tambahan 20.02%.

Sebagai dana pencen tentera, Khaled menekankan bahawa LTAT mengutamakan kepelbagaian aset dan menguruskan pelaburan untuk kestabilan dana dan pulangan berterusan.

Tanpa memberikan butiran, Khaled berkata sebarang pemindahan pegangan saham pada masa hadapan tertakluk kepada kelulusan badan kawal selia, termasuk Bank Negara Malaysia (BNM), sebagai langkah pematuhan untuk tadbir urus korporat LTAT. 

Media sebelum ini melaporkan kerajaan negeri Sarawak merancang untuk meningkatkan pegangannya dalam Affin Bank melalui cabang pelaburannya, kepada kira-kira 30%, meningkat daripada 4.8% semasa. 

Langkah ini akan mengatasi LTAT, menjadikan kerajaan negeri pemegang saham terbesar dalam kumpulan perbankan.

Untuk mencapai matlamat ini, menurut sumber, Sarawak menyasarkan untuk memperoleh keseluruhan 20.02% pegangan yang dipegang oleh Boustead Holdings, serta sebahagian daripada pegangan LTAT.

Laporan Februari membawa perhatian kepada ulasan Premier Sarawak Tan Sri Abang Johari Openg, di mana beliau menyatakan bahawa kerajaan negeri hampir selesai berunding dengan LTAT.

Bagaimanapun, beliau enggan mengulas lanjut memandangkan Affin Bank adalah syarikat tersenarai awam. 

Pada masa yang sama, Bank of East Asia Ltd (BEA), yang berpangkalan di Hong Kong dan memegang 23.93% kepentingan ekuiti dalam Affin, dilaporkan telah menarik minat daripada pihak yang bergabung dengan negeri itu. 

Minat tersebut bertujuan untuk menyediakan Sarawak dengan tahap kawalan ke atas kumpulan perbankan. 

Mengikut Akta Perkhidmatan Kewangan 2013, mana-mana pihak yang ingin memperoleh gandaan 5% kepentingan dalam bank memerlukan kelulusan daripada Bank Negara. - Dagang News