Pelancaran Program Pemacu Global (GAP) dimulakan dengan penyertaan 56 syarikat permulaan dari 47 negara dengan faedah bernilai lebih RM1.7 juta (US$400,000).

Ketua Pegawai Eksekutif Pusat Inovasi dan Kreativiti Global Malaysia (MaGIC) Ashran Ghazi berkata, syarikat terpilih akan dilengkapkan dengan kemahiran, pengetahuan dan rangkaian hubungan yang diperlukan bagi menembusi pasaran ASEAN.

Jelasnya, program selama empat bulan itu dibangunkan atas rangka kerja sedia ada dan mempunyai asas Asia Tenggara yang kukuh.

"Selain itu, kami cuba menggalakkan mereka yang ada di sini untuk program ASEAN. Beberapa minggu lalu kami telah melancarkan MaGIC Activate bagi menggalakkan syarikat-syarikat kekal.

"Oleh itu, kami mahu syarikat-syarikat ini bertapak di sini kerana ia akan menggalakkan perhubungan dan meningkatkan keupayaan untuk terus berkembang.

"Secara jujurnya, kami tidak sepenuhnya percaya dengan cara paksaan, walaupun ada perbincangan dalaman tetapi ia perlu ada dalam struktur proksi," katanya.

Ashran berkata demikian pada sidang media selepas pelancaran GAP di sini hari ini.

BACA: MaGIC lancar program pemacu global bagi 80 syarikat permulaan

TONTON:
MaGIC sasar lebih banyak penglibatan korporat

Turut hadir, Pengerusi MaGIC, Tan Sri Mohd Irwan Serigar Abdullah.

GAP akan dilaksanakan dari Julai sehingga Oktober dan bertempat di Kampus MaGIC, Cyberjaya.

Program yang julung kali diadakan itu menerima kira-kira 950 permohonan dari 47 negara.

Ia merupakan evolusi daripada Program Pemacu MaGIC, yang pertama kali diumumkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada Komuniti Keusahawanan Global 2016.

Jelasnya, syarikat permulaan itu akan mendapat manfaat antaranya daripada Microsoft, Amazon Web Services, IBM,123 RF, HubSpot dan banyak lagi, serta peluang untuk belajar daripada pelabur dan mentor bertaraf dunia.

"Usahawan akan mempunyai akses langsung kepada rakan kongsi utama di Asia Tenggara seperti Axiata, Digi, Maxis dan Maybank selain ruang kerja bersama, tempat tinggal dan bayaran bulanan," katanya.

Jelas Ashran, syarikat terbabit akan mempunyai peluang untuk meningkatkan idea perniagaan mereka berdasarkan sembilan vertikal industri GAP sendiri.

"Ia termasuk bioteknologi, pendidikan, inovasi sosial, gaya hidup, rantaian bekalan, kreatif, kewangan, penjagaan kesihatan dan bandar pintar.

"Peserta juga digalakkan untuk mengintegrasikan misi sosial dalam permulaan mereka semasa memulakan langkah dalam perjalanan untuk membina perniagaan yang mampan.

"Bagi tempoh empat bulan akan datang ini, peserta akan bertemu dan bekerja dengan sebahagian daripada pakar di rantau ini, bekerjasama dengan rakan lain, memperhalusi idea dan memahami apa yang membolehkan sesebuah perniagaan itu bertahan lama," ujarnya.

Pada Jun, MaGIC melancarkan dua program baharu di bawah inisiatif tanggungjawab keusahawanan korporat (CER), CER Circle dan MaGIC Activate bagi meningkatkan lagi penyertaan syarikat korporat dan swasta sekali gus dapat melonjakkan pembangunan ekosistem keusahawanan dalam negara.

Ia sekali gus menarik minat lebih banyak syarikat swasta dan korporat membantu membangunkan usahawan di negara ini.