KUALA LUMPUR: Pestech International Bhd berkata Mahkamah Tinggi menolak injunksi ex-parte yang diperoleh anak syarikat kumpulan itu terhadap Syarikat Pembenaan Yeoh Tiong Lay Sdn Bhd (SPYTL), kontraktor utama Projek Landasan Berkembar Elektrik Gemas-Johor Bahru (PLBEGJB).

Anak syarikat milik penuh, Pestech Sdn Bhd (PSB) sebelum ini mendapat injunksi untuk menghalang SPYTL daripada menggunakan atau mengganggu jentera PSB yang telah digunakan untuk projek kereta api dua landasan itu.

PSB telah menyewakan jentera itu kepada unit Pestech lain, Pestech Technology Sdn Bhd (PTech), bagi tujuan melaksanakan sub-kontrak pembinaan projek itu.

Walau bagaimanapun, SPYTL pada Mei 2023 telah menamatkan PTech sebagai sub-kontraktor untuk projek itu. Ptech mempertikaikan penamatan itu, menyifatkannya sebagai menyalahi undang-undang dan sama dengan penolakan SPYTL terhadap sub-kontrak.

Dalam makluman di bursa, Pestech berkata mahkamah dalam keputusannya pada Khamis memutuskan bahawa penolakan injunksi itu tertakluk kepada aku janji segera yang akan disediakan oleh SPYTL dalam tempoh 48 jam, bukan untuk memindahkan atau melupuskan jentera, dan tidak memindahkan mesin dari tapak projek, sehingga tuntutan mahkamah utama antara pihak dilupuskan.

Tuntutan itu ditetapkan untuk pengurusan kes pada 25 Julai untuk pihak-pihak mengambil arahan berhubung perbicaraan, tambah Pestech.

PLBEGJB, dengan harga subkontrak tetap RM399 juta, telah dianugerahkan pada September 2018 kepada PTech di bawah usaha sama SIPP-YTL iaitu sebuah konsortium antara SIPP Rail Sdn Bhd dan SPYTL.

Pestech sebelum ini menyatakan bahawa PTech telah menyiapkan hampir 70% daripada projek itu, dengan baki RM140 juta kontrak untuk dituntut, di mana kerja-kerja tidak dituntutnya bernilai kira-kira RM29 juta. Baki kos untuk projek itu adalah antara RM45 juta dan RM55 juta.

Harga saham Pestech ditutup satu sen atau 3.17% lebih rendah pada 30.5 sen pada Khamis, menilai kumpulan itu pada RM297.9 juta. - DagangNews.com