KUALA LUMPUR: MIDF Research telah memulakan liputan ke atas KKB Engineering Bhd pada RM1.40 dengan penarafan “Beli” dan harga sasaran RM1.50 sesaham.

Menurut firma penyelidikan tersebut, penilaian itu diperoleh dengan menambat EPS teras FY23F sebanyak 9.7 sen kepada sasaran PER sebanyak 15.5x.

Dalam nota penyelidikan hari ini, MIDF berkata kisah pertumbuhan jangka panjang Sarawak memberi petanda baik untuk KKB, yang akan diterjemahkan kepada bertambahnya peluang kontrak diraih dan keterlihatan pendapatan yang lebih baik.

MIDF berkata harga sasaran RM1.50 sesaham dengan menambat EPS teras FY23Fnya sebanyak 9.7 sen kepada sasaran PER sebanyak 15.5x, iaitu +0.25 SD di atas purata PER 4 tahun Kumpulan adalah wajar.

"Ini memandangkan perolehan normal kumpulan selepas pulih daripada kerugian bersihnya pada FY16 dan prospek yang lebih baik untuk mendapatkan lebih banyak kontrak kerja berkaitan infrastruktur dan minyak dan gas di Sarawak.

“Kami optimistik dengan berhati-hati terhadap prospek KKB kerana kisah pertumbuhan kekal utuh di Sarawak, yang mana Kumpulan bersedia untuk merebut peluang pembinaan awam yang ada dan pekerjaan fabrikasi keluli, berdasarkan pengalaman luas dan kunci kira-kira yang kukuh.

“Kami juga menyukai hakikat bahawa KKB mengukuhkan kedudukannya dalam industri minyak dan gas di dalam negara dan anak syarikatnya OceanMight ialah pemegang lesen Petronas utama untuk kawasan fabrikasi.

MIDF berkata, komitmen KKB untuk memberi ganjaran kepada pemegang sahamnya setiap tahun dan kedudukan tunai bersihnya yang kukuh juga menjadikannya sebagai kaunter yang menarik.

*Sumber DagangNews.com