Majlis Tindakan Ekonomi Melayu (MTEM) akan mengusulkan beberapa cadangan kepada kerajaan bagi mengatasi krisis kejatuhan nilai mata wang ringgit.

Ketua Pegawai Eksekutif, Mohd Nizam Mahshar berkata, cadangan ini amat penting bagi mengembalikan semula kepercayaan para pedagang untuk berdagang dengan nilai ringgit.

“Persoalan kepercayaan pasaran terhadap nilai ringgit itu juga penting, adakah mereka mahu berdagang dengan ringgit kita, jadi bagaimana kita mahu menangani masalah kepercayaan ini?

“Penentuan harga Malaysia mempunyai fundamental yang kuat tetapi andaikata kepercayaan ni tak wujud, ramai yang akan sukar untuk berurusan dengan mata wang Malaysia, kita perlu perkukuhkan dari segi kepercayaan dulu,” tegasnya.

Mohd Nizam Mahshar memberitahu, antara cadangan yang diusulkan adalah memperbaiki isu urus tadbir negara, dan menyelesaikan isu-isu negatif yang melanda negara yang mungkin menyumbang kepada kurang kepercayaan terhadap pasaran dalam ringgit.

“Cadangannya, kita kena memperbaiki persepsi pasaran, memperbaiki isu urus tadbir negara, isu-isu negatif akhir-akhir ini yang mungkin menyumbang kepada kepercayaan tadi (kepercayaan pasaran) harus ditangani segera, pengawalan tentang wang keluar itu harus juga ditangani termasuk daripada pekerja-pekerja asing, kita kena stabilkan balik.

“Saya rasa benda ni tak boleh ditangani segera (kerana) banyak faktor luar yang berkaitan, tapi market flow confidence (keyakinan aliran pasaran) untuk berdagang itu yang asas,” jelasnya.

Walaupun agak sukar untuk menangani isu ini, Mohd Nizam optimis ia akan berjaya dipulihkan berikutan isu sama pernah melanda Malaysia pada 1970.

“Kita pernah menangani isu ini sebelum ini, dan bagaimana kita nak menangani isu ini sekarang, persoalan asasi nak menyelesaikan masalah ini adalah bagaimana kepercayaan untuk berdagang dalam ringgit.

“Jadi buat masa ini kita perlu melihat dari segi polisi yang ada, antara lain kita kena pastikan capital kita, outflow dia tak keluar, duit-duit yang sedia ada pula tak dipindahkan dan tak ditukar, jadi modal dalaman negara ni terus kukuh,” ujarnya.

Mohd Nizam ditemui dalam sidang media pengumuman Sidang Kemuncak Ekonomi Melayu 2015 (SEM 2015) di Kuala Lumpur Golf & Country Club.

SME 2015 yang dijangka berlangsung 17 Jun depan dengan tema “Status Ekonomi Melayu: Menuju Negara Berpendapatan Tinggi” ini menekankan peningkatan daya saing usahawan Melayu bagi merapatkan jurang ekonomi, jurang pegangan harta dan jurang perbezaan golongan itu dengan komuniti lain di negara ini.