Nilai aset Johor Corporation (JCorp) yang diwakafkan untuk masyarakat sehingga tahun lalu telah berkembang kepada RM814 juta berbanding hanya RM250 juta pada 2000.

Menteri Besar Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata perkembangan itu menunjukkan komitmen dan keseriusan JCorp sebagai anak syarikat kerajaan negeri dalam membudayakan wakaf.

Aset-aset wakaf itu pula berbentuk sebuah Masjid An-Nur Kota Raya dalam bangunan Galleria di sini, dan sejumlah saham miliknya yang diwakafkan kepada Waqaf An-Nur Corporation Bhd.

Hari ini, usaha mewakafkan aset itu diteruskan lagi dengan memperkenalkan satu instrumen wakaf dalam bentuk saham yang melibatkan projek Larkin Sentral.

Wakaf ini merupakan wakaf saham tawaran awam pertama di dunia dan diperkenalkan dengan matlamat mengumpul dana bagi menampung segala perbelanjaan untuk menaiktaraf dan baik pulih Bangunan Terminal Pengangkutan dan Pasar Awam Larkin Sentral di Ahad.

"Menerusi wakaf ini, sebanyak 850 juta unit saham baharu Larkin Sentral Property Bhd bakal ditawarkan pada harga 10 sen seunit.

"Ia dibuka kepada segenap lapisan masyarakat, sama ada institusi dan orang awam dengan kadar minimum sebanyak RM100," katanya berucap pada majlis pelancaran prospektus waqaf saham Larkin Sentral dan Santapan Berbuka Puasa JCorp di sini, semalam.

Berangkat menyempurnakan majlis itu ialah Tunku Temenggong Johor, Tunku Idris Iskandar Sultan Ibrahim wakil rasmi Sultan Johor Sultan Ibrahim Almarhum Sultan Iskandar.

Menurut Mohamed Khaled, individu yang mewakafkan saham ini kepada Waqaf An-Nur melalui Hujjah Wakaf akan mendapat insentif potongan cukai pendapatan sehingga tujuh peratus, manakala pewakaf institusi memperoleh potongan cukai sehingga 10 peratus daripada pendapatan agregat masing-masing.

"Kita akan bergerak serius untuk mencapai sasaran kerana projek ini bukan sahaja memberi ruang untuk kita beramal, namun apabila siap sepenuhnya kelak akan memberi manfaat kepada lebih sembilan juta pengunjung setahun atau bersamaan lebih 26,000 pengunjung sehari," katanya.

Dalam pada itu, beliau mahu wakaf dilihat sebagai satu instrumen pembangunan sosial yang dinamik, telus dan menguntungkan masyarakat secara umum, terutama dalam era globalisasi kini yang menyaksikan masyarakat semakin terbuka dan berpengetahuan ekoran daripada kewujudan media sosial.

-- BERNAMA