KUALA LUMPUR: Scomi Energy Services Bhd yang berstatus PN17 membatalkan rancangan membeli aset pengendali kapal laut, sebaliknya mengumumkan cadangan baru untuk mengubah kedudukan kewangannya yang merangkumi kepelbagaiannya ke dalam perniagaan pembinaan dan kemasukan pemegang saham utama baru.

Kumpulan itu telah mencadangkan penyatuan saham, yang akan menyaksikan pengurangan modal saham yang dikeluarkannya dari RM445.535 juta hingga RM35,000 dengan membatalkan RM445.5 juta modal sahamnya, diikuti dengan konsolidasi setiap 20 saham yang ada agar disatukan.

Scomi Energy mencadangkan untuk menyusulinya dengan penempatan swasta sebanyak 35.125 juta saham baru, yang mewakili 60% daripada saham yang dikeluarkannya yang diperbesarkan pada 22 sen setiap bahagian penempatan, kepada Datuk Seri Dr Subramaniam Pillai Sankaran Pillai, Pengasas dan Pengarah Eksekutif Kumpulan Dhaya Maju Infrastruktur (Asia) Sdn Bhd (DMIA), di bawah perjanjian yang dilaksanakan antara Scomi dan beliau pada hari Jumaat.

Scomi kemudiannya akan menerima kontrak RM140.03 juta dari DMIA untuk pembinaan dan penyelenggaraan yang dicadangkan untuk meningkatkan stesen dan kemudahan di bawah Projek Fasa 2 Landasan Elektrik Berkembar Lembah Klang, melalui unit Richfield yang dimiliki oleh kumpulan Richfield (M) Sdn Bhd.

"Kontrak ini difasilitasi melalui rantaian subkontrak dengan surat anugerah bertarikh 29 Julai 2022 (kontrak utama) dari Kementerian Pengangkutan kepada Dhaya Maju Ltat Sdn Bhd.

"Berikutan itu, DMLTAT memberi subkontrak projek itu kepada DMIA, yang seterusnya memberi subkontrak pula kepada ke Richfield Construction," kata Scomi Energy dalam makluman di Bursa Malaysia.

Scomi yang merupakan Kumpulan Perkhidmatan Minyak dan Gas itu turut mencadangkan perubahan namanya kepada Richfield (M) Bhd, dan kepelbagaian aktiviti utamanya untuk memasukkan perniagaan pembinaan.

HOA dengan Duta Marine tamat

Dalam makluman berasingan di Bursa Malaysia, Scomi Energy mengatakan Perjanjian Induk (HOA) yang ditandatangani dengan Duta Marine Sdn Bhd pada bulan Ogos tahun lepas "telah ditamatkan secara automatik kerana perjanjian muktamad yang tidak ditandatangani dalam tempoh eksklusif".

Kedua-dua pihak bertujuan untuk memasuki perjanjian "bertujuan menetapkan rangka kerja yang luas untuk perbincangan lanjut yang membawa kepada penandatanganan perjanjian muktamad" yang merangkumi dua alternatif.

Di bawah alternatif pertama, Duta Marine akan melupuskan aset tertentu, termasuk satu atau lebih anak syarikatnya, kepada Scomi Energy sebagai pertukaran untuk saham dan/atau wang tunai.

Aset Duta Marine termasuk kepentingan 51% di dalam Duta Pacific Offshore Sdn Bhd, yang memiliki kapal dan menyediakan perkhidmatan penyewaan kapal marin.

Alternatif kedua akan melihat kedua-dua pihak memasuki mana-mana pengaturan lain "sebagaimana yang dipersetujui bersama".

Scomi terjerumus ke dalam status PN17 pada bulan Januari 2020 apabila ekuiti pemegang sahamnya secara disatukan menjunam di bawah 50% daripada modal saham yang dikeluarkannya.

Saham Scomi Energy telah digantung sejak Julai tahun lepas selepas ia gagal mengemukakan pelan pemulihan tepat pada masanya kepada Bursa Securities. Ia terakhir didagangkan pada 0.5 sen sesaham. - DagangNews.com