KUALA LUMPUR: Pemegang saham terbesar Classita Holdings Bhd Datuk Seri Tee Yam @ Koo Tee Yam dan bekas ketua pegawai kewangan Ting Yi En telah membuat laporan polis terhadap pengarah eksekutif kumpulan Francis Leong Seng Wui dan peguamnya atas dakwaan melakukan ugutan saksi.

Laporan tersebut, menurut The Edge, mendakwa bahawa Leong, bersama peguam Classita Wilson Lim Mao Shen dan Huam Wan Ying, telah menakut-nakutkan Ting untuk meminda afidavit bekas CFO dalam saman sivil.

Saman sivil itu difailkan oleh Koo dan bekas naib pengerusi eksekutif Jessie Wong Siaw Puie terhadap Classita, bertujuan untuk menuntut RM3.96 juta bahawa kedua-dua mereka telah mengemukakan kepada kumpulan itu untuk membiayai operasi harian apabila akaunnya dibekukan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia.

Difahamkan polis sedang menyiasat Leong dan Lim berikutan dua laporan ini. Lim telah dipanggil untuk direkodkan keterangannya, dan Ting telah dipanggil ke Balai Polis Mutiara Damansara untuk kawad pengenalan pada Khamis.

Lim difahamkan dibebaskan selepas kenyataannya direkodkan pada Khamis.

Ting, yang merupakan CFO kumpulan antara April dan Oktober tahun lepas, berkata dalam laporan polis bahawa sebagai saksi utama dalam saman sivil itu, dia memfailkan afidavit tambahan bertarikh 16 Jan yang membuktikan bahawa Koo dan Wong telah mendahulukan wang kepada Classita.

Kira-kira 10 hari kemudian pada 25 Jan, peguam Classita Huam menelefon Ting untuk meminta pertemuan berhubung afidavit tambahan itu, kata laporan itu.

Sebelum panggilan telefon Huam, Leong didakwa telah menelefon untuk "menekan" Ting supaya bertindak mengikut arahan, atau berisiko untuk disaman di mahkamah dan Leong akan menyukarkan "hidup" untuk Ting.

Selepas itu, Ting mendedahkan perkara ini kepada Koo kerana Ting bimbang tentang keselamatan dirinya. Peguam Koo daripada Tetuan Ahmad Deniel, Ruben & Co (ADR) telah dirujuk untuk mendapatkan nasihat undang-undang.

Kerana takut, Ting berkata beliau telah membawa bersama seorang peguam ADR untuk menghadiri mesyuarat dengan Lim dan Huam pada 5 Feb, di mana Lim didakwa mengancam Ting untuk meminda kandungan dalam afidavit tambahan dan pra-menandatangani afidavit lain yang akan digubal oleh Lim dan Huam.

Ting berkata dia tidak menandatangani afidavit baharu dan kemudiannya mengabaikan panggilan telefon daripada Leong.

Pada 5 Okt tahun lepas, Koo memiliki 19% kepentingan dalam Classita, yang dahulunya dikenali sebagai Caely Holdings Bhd, manakala Wong mempunyai 1.9%.

Wong telah disingkirkan daripada jawatannya pada Jun tahun lalu melalui mesyuarat agung luar biasa yang diminta oleh Leong, Kok Kwang Lim dan Valhalla Capital Sdn Bhd, yang secara kolektif memiliki sekurang-kurangnya 10% pegangan dalam Classita, pembuat pakaian dalam yang merugikan. - DagangNews.com