KUALA LUMPUR: Pendapatan Petroliam Nasional Bhd (Petronas) bagi tahun kewangan 2023 (FY2023) telah menurun kepada RM343.6 bilion, berbanding RM372.3 bilion pada tahun kewangan sebelumnya.

Syarikat minyak nasional itu telah merekodkan keuntungan selepas cukai (PAT) sebanyak RM80.7 bilion, pengurangan sebanyak RM20.9 bilion berbanding tahun kewangan sebelumnya, manakala margin keuntungan kasar dan pendapatan sebelum faedah, cukai, susut nilai dan pelunasan (EBITDA) berada pada paras RM128.6 bilion.

Dalam sesi pengumuman pada Jumaat, ia berkata, pengurangan pendapatan dan keuntungan itu disebabkan purata realisasi harga yang lebih rendah, namun sebahagian besarnya telah diimbangkan dengan peningkatan volume produk petroleum, serta impak pertukaran asing.

Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Petronas, Tan Sri Tengku Muhammad Taufik berkata, syarikat itu telah mencatatkan prestasi yang mampan dan berdaya saing bagi tahun 2023, biarpun beroperasi dalam persekitaran yang tidak menentu.

“Bergerak ke hadapan, Petronas akan terus memastikan pengurusan kewangan dan displin yang berhemah, di samping menggandakan usaha mengurangkan emisi dalam perniagaan teras, serta mencari penyelesaian kepada tenaga bersih.

“Kami tetap komited untuk melaksanakan Strategi Peralihan Tenaga kami, biarpun kami berusaha untuk memastikan kecemerlangan operasi. Penyampaian dalam kedua-dua bidang ini penting untuk terus mengembangkan nilai portfolio perniagaan bersepadu kami,” tambahnya. 

Tengku Muhammad Taufiq berkata, Petronas telah membangunkan strategi yang jelas untuk peralihan tenaga, bertujuan untuk memastikan pendekatan yang seimbang dalam menawarkan penyelesaian pengurangan pelepasan sementara kami meletakkan asas untuk sistem tenaga baharu.

Melihat prestasi ketika ini, beliau berkata, Petronas berjaya mencapai kemajuan dalam memenuhi sasaran jangka terdekat mereka untuk menghadkan pelepasan pada 49.5 juta tCO2 menjelang 2024 dalam operasi domestiknya.

Dalam pada itu Tengku Muhammad Taufiq berkata, Petronas masih kekal merealisasikan fungsinya sebagai syarikat nasional negara, dengan pembayaran RM40 bilion untuk Kerajaan bagi tahun kewangan 2023, serta RM2 bilion untuk Kumpulan Wang Amanah Negara (KWAN), di samping RM850 juta untuk kemampanan dan kesejahteraan komuniti.

Bagi tahun kewangan 2024 pula, Naib Presiden Eksekutif dan Ketua Pegawai Kewangan Kumpulan, Liza Mustapha berkata, Lembaga Pengarah telah meluluskan pembayaran RM32 bilion kepada Kerajaan.