IPOH: Perak merekodkan prestasi pelaburan yang memberangsangkan, iaitu sebanyak RM5.2 bilion bagi tempoh enam bulan pertama tahun ini.

Menteri Besar Datuk Seri Saarani Mohamad berkata, peningkatan itu sebanyak 126 peratus berbanding tempoh yang sama tahun lalu, meskipun berdepan suasana ekonomi yang begitu mencabar.

"Kerajaan negeri akan terus meningkatkan keyakinan pelabur untuk menjadikan Perak sebagai destinasi tumpuan pelaburan.

"InvestPerak yang berperanan sebagai Centre of Investment akan melaksanakan pelbagai aktiviti promosi dan insentif penggalakan pelaburan serta memudah cara urusan kemasukan pelaburan," katanya.

Saarani berkata demikian ketika membentangkan Belanjawan 2022 di Dewan Negeri Perak di sini, pada Jumaat.

Katanya, antara program yang akan dilaksanakan adalah Pendigitalan No Objection  Letter  (E-NOL) dan tawaran  insentif Silver Valley Pre-Package bagi projek berimpak tinggi.

Selain menepati kriteria serta Program Pemantauan Pelaksanaan Projek Pelaburan di Negeri Perak, iaitu PACU@Perak.

"'Silver Valley Pre-Package Incentives’ menyediakan tiga pakej tawaran yang berbeza mengikut nilai pelaburan.

"Antara insentif yang ditawarkan adalah diskaun premium tanah sehingga 30 peratus, remisyen cukai tanah sehingga 15 peratus bagi tempoh tiga tahun selepas ‘production date’, ‘pre-consultation’ serta pemprosesan Kebenaran Merancang secara ‘fast track’ dalam tempoh 21 hari tertakluk kepada syarat-syarat yang ditetapkan," katanya.

Saarani berkata, InvestPerak akan membelanjakan RM4.5 juta yang terdiri daripada peruntukan kerajaan negeri iaitu RM1.5 juta dan dana dalaman RM3 juta.

"Kerajaan Negeri amat berbesar hati menerima peruntukan sebanyak RM10 juta pada tahun 2021 yang telah disalurkan melalui MIDA bagi menaik taraf kawasan perindustrian Bemban dan kawasan perindustrian Kampung Acheh, masing-masing RM5 juta," katanya.