KUALA LUMPUR: Industri penerbangan global telah bermula dengan kukuh pada 2024 walaupun terdapat ketidaktentuan ekonomi dan geopolitik dengan permintaan penumpang global Januari menunjukkan peningkatan 16.6 peratus.

Persatuan Pengangkutan Udara Antarabangsa (IATA) yang mengukur jumlah permintaan berdasarkan hasil penumpang bagi setiap kilometer (RPK) berkata permintaan antarabangsa melonjak 20.8 peratus manakala permintaan domestik naik 10.4 peratus.

"Jumlah kapasiti, diukur dalam kilometer tempat duduk tersedia, melonjak 14.1 peratus; dan faktor beban ialah 79.9 peratus (naik 1.7 mata)," katanya dalam satu kenyataan.

Bagi pasaran penumpang antarabangsa, kapasiti meningkat 20.9 peratus dan faktor muatan kekal pada 79.7 peratus pada Januari 2024, katanya.

Bagi pasaran penumpang domestik, kapasiti meningkat 4.6 peratus dan faktor muatan ialah 80.2 peratus (naik 4.2 mata).

Mengenai syarikat penerbangan di Asia-Pasifik, IATA berkata trafik antarabangsa pada Januari 2024 menyaksikan 45.4 peratus peningkatan tahun ke tahun, meneruskan pemulihan di rantau ini selepas sekatan perjalanan ditamatkan.

Ia berkata kapasiti meningkat 48.1 peratus tetapi faktor beban turun sebanyak 1.5 mata peratusan kepada 82.6 peratus.

"Kadar pertumbuhan yang kukuh ini sebahagian besarnya disebabkan oleh China kerana menamatkan sekatan perjalanan COVID-19 pada Januari 2023.

"Laluan antarabangsa utama ke/dari Asia Pasifik masih belum pulih tetapi laluan seperti Asia-Timur Tengah telah melebihi tahap sebelum pandemik," katanya.

-- BERNAMA