WASHINGTON D.C: Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob bertemu pegawai-pegawai kanan syarikat utama Amerika di sini pada Khamis (Jumaat di Malaysia).

Syarikat itu termasuklah Microsoft, Google, Tesla, Boeing, IBM, Texas Instruments, GE Aviation, Conoco Phillips, Ford, National Instruments, Infineon, Micron dan Insulet.

Ismail Sabri menemui mereka pada sesi pertemuan perniagaan di sebuah hotel di sini.

Perdana Menteri Malaysia, yang tiba di sini pada Rabu, dalam lawatan kerja selama empat hari ke Amerika Syarikat.

Pegawai-pegawai kanan itu termasuk Presiden Boeing untuk Asia Tenggara Alexander Feldman, Ketua Dasar Persekutuan Tesla Hasan Nazar, Naib Presiden Korporat Hal Ehwal Awam Micron Courtney Geduldig.

Presiden bagi Asia Pasifik, Jepun dan China di Cisco Dave West, Naib Presiden Hal Ehwal Kerajaan dan Dasar Awam Google Karan Bhatia serta Naib Presiden dan Ketua Perhubungan Kerajaan Global Texas Instrument Steve Bonner.

Turut hadir Menteri Kanan Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Azmin Ali serta Menteri Luar Datuk Seri Saifuddin Abdullah.

Perdana Menteri turut menyaksikan pertukaran Memorandum Persefahaman antara Perbadanan Pembangunan Sumber Manusia (HRD Corp) Malaysia dan tiga entiti Amerika, iaitu World Innovation, Technology and Services Alliance (WITSA), Accenture PLC dan Human Resource Certification Institute (HRCI).

Perdana Menteri turut menyaksikan penyerahan Surat Niat (LoI) oleh MyDigital Corporation Malaysia kepada empat syarikat Amerika iaitu Cisco Systems Inc; Intel Corporation; Microsoft Corporation dan Micron Technology Inc serta penyerahan surat kelulusan daripada Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) kepada Advanced Micro Devices Inc untuk pengembangan syarikat itu di Malaysia.

Kemudian, Ketua Eksekutif HRD Corp Datuk Shahul Dawood memberitahu media Malaysia bahawa tiga MoU yang dimeterainya akan membolehkan latihan yang lebih baik untuk rakyat Malaysia.

“Modul latihan dan kepakaran mereka (Amerika) kaya dengan kandungan dengan penggunaan teknologi terkini, yang merupakan aspek penting dalam pembangunan tenaga kerja. Pendedahan sedemikian akan meningkatkan permintaan tenaga kerja kita di peringkat serantau dan antarabangsa,” katanya.

Setiausaha HR Certification Institute Gardiner Hempel berkata mereka bersedia membantu membangunkan tenaga kerja Malaysia untuk semua industri.

Setiausaha Agung World Information Technology and Services Alliance (WITSA) Dr James Poisant berkata latihan mereka memberi tumpuan kepada bagaimana teknologi dapat membantu meningkatkan kehidupan manusia.

“Ia adalah bagaimana untuk membantu orang ramai bagi manfaat mereka,” katanya.

Pengarah Urusan Accenture Allison M. Hord berkata syarikatnya bersedia untuk berkongsi latihan meningkatkan kemahiran dan melatih semula dengan Malaysia.

-- BERNAMA