KUALA LUMPUR: Proses tender terbuka Mass Rapid Transit Corporation Sdn Bhd (MRT Corp) untuk projek MRT3 berada pada landasan yang betul dan berjalan dengan lancar.

Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan, ia berkata, pelaksanaan Projek Laluan Bulatan MRT3 akan menyaksikan pelantikan bagi lima pakej utama terdiri daripada seorang perunding pengurusan projek (PMC), tiga kontraktor utama sivil (CMC) dan siap guna kontraktor satu sistem.

MRT Corp menjangkakan kos pembinaan MRT3 berdaya saing dan setanding dengan laluan MRT Putrajaya, kata Ketua Pegawai Eksekutifnya Datuk Mohd Zarif Hashim.

"Pelaksanaan tender terbuka ini bertujuan untuk menarik bida yang paling kompetitif," katanya.

MRT Corp telah melanjutkan tarikh akhir penyerahan teknikal bagi pakej CMC302 dan CMC303 dari 2 Ogos 2022 kepada 30 September 2022 berikutan sambutan yang menggalakkan, kata kenyataan itu.

Berdasarkan lanjutan tarikh tersebut, penyerahan tender penuh kini akan tamat tempoh pada 30 Sept 2022.

Tarikh akhir untuk penyerahan tender penuh CMC301 kekal tidak berubah pada 30 Ogos 2022, katanya.

Sementara itu, susulan pelaksanaan tender terbuka untuk PMC, kenyataan itu berkata entiti usaha sama HSS Integrated Sdn Bhd dan HSS Engineering Sdn Bhd telah dilantik sebagai PMC MRT3 berjumlah RM997.9 juta.

"Selain membantu MRT Corp, kami juga mengharapkan PMC memenuhi keperluan kontraktor pakej kerja sivil dan sistem supaya kami boleh bekerjasama dengan berkesan untuk melaksanakan projek itu," kata Mohd Zarif.

Laluan Bulatan MRT3 sepanjang 51km adalah bahagian akhir yang kritikal untuk melengkapkan rangkaian rel bandar di Kuala Lumpur.

Jajarannya akan berjalan di sepanjang perimeter Kuala Lumpur dan akan disambungkan ke laluan Laluan Transit Aliran Massa (MRT), Transit Aliran Ringan (LRT), KTM, dan Monorel melalui 10 stesen pertukaran.

Apabila siap kelak, rangkaian rel bandar akan terus menggalakkan penggunaan pengangkutan awam di dalam dan sekitar bandar, kata kenyataan itu lagi.

-- BERNAMA