PENGELUAR kereta nasional, Proton membuka pusat penyelidikan dan pembangunan (R&D) di Institut Penyelidikan Automobil Geely (GRI) di Teluk Hangzhou, China bagi mengukuhkan kerjasama dengan Zhejiang Geely Holding Ltd (Geely).

Proton dalam satu kenyataan berkata, pembukaan pusat R&D itu akan meningkatkan sinergi kecekapan dalaman mereka dengan penggunaan sumber dan pengetahuan Geely selain ia akan membantu meningkatkan kerjasama rentas sempadan serta pemindahan pengetahuan antara kedua-dua syarikat.

Katanya, dengan aspirasi kejayaan Teknologi Kenderaan Euro China (CEVT) di Gothenburgh, Sweden, perkembangan terbaharu ini mampu mendorong pusat R&D Proton di Malaysia menjadi pusat R&D global kumpulan Geely yang keenam dalam rangkaian tersebut.

"Pusat itu akan menjadi medan pembangunan bersama Proton dan Geely merentasi semua bidang merangkumi penyepaduan terknologi bagi kenderaan enjin bahan api (ICE) serta kenderaan elektrik (EV) kepada pemaduan pintar dan pengurusan projek.

"Kerjasama itu juga meliputi usaha menaik taraf model buatan sendiri Proton dengan pusat itu akan memanfaatkan sumber bersama dengan bantuan Geely dalam kerja yang akan diketuai jurutera R&D dari Malaysia.

Tan Sri Syed Faisal Albar (tengah) merasmikan pembukaan pusat penyelidikan dan pembangunan (R&D) di Teluk Hangzhou, China.

"Ia juga akan berfungsi sebagai platform penghubung kepada Proton bagi melibatkan diri dengan vendor pembangunan secara berterusan di Automotif High Tech Valley (AHTV) di Tanjong Malim selain memberi tumpuan kepada bidang kitaran hayat perniagaan penuh seperti kualiti, pemerolehan serta pembuatan," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Majlis perasmian pusat itu disempurnakan Pengerusi Proton, Tan Sri Syed Faisal Albar dan dihadiri Presiden Institut Penyelidikan Automobil Geely, Li Chuanhai; Ketua Pegawai Eksekutif Proton, Dr Li Chunrong dan Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif Proton, Roslan Abdullah.

Pusat R&D Proton itu mempunyai tiga jabatan iaitu Institut Penyelidikan Pusat, Pusat Pembangunan Perisikan Data dan Pusat Pendigitalan R&D bagi memastikan kelancaran operasi.

Proton berkata, Institut Penyelidikan Pusat bertanggungjawab menyelaras sistem R&D bagi kenderaan dan mengukuhkan keupayaan teknologi.

Katanya, pusat Pembangunan Perisikan Data merangkumi pembangunan penyelidikan dan penyampian data besar dan kecerdasan buatan sebelum merangka pelan penggunaan produk, manakala Pusat Pendigitalan R&D meneroka dan mengurus keperluan pendigitalan sistem dan merumuskan strategi untuk transformasi digital.



Pusat itu juga telah menubuhkan sebuah institut penyelidikan kerjasama luar yang akan ditugas dengan penyampaian fungsi keseluruhan kenderaan dan pembangunan integrasi ekosistem untuk projek luar.

Sementara itu, Chunrong berkata,  pembukaan kemudahan baharu itu membolehkan pihaknya bekerjasam dengan lebih baik bersama rakan kongsi mereka dan emmbantu meluaskan kehadiran Proton di peringkat global.

"Kami berharap dapat menjadi pusat R&D Geely yang keenam selain mengukuhkan keupayaan sedia ada Proton di Malaysia," katanya.- DagangNews.com