KUALA LUMPUR: Public Investment Bank Bhd mengekalkan sasaran penanda aras akhir tahun 2021 FTSE Bursa Malaysia KLCI (FBM KLCI) tidak berubah pada 1,590, walaupun ia percaya bahawa reaksi pasaran jangka pendek berkemungkinan negatif daripada "kejutan" Cukai Makmur, cukai satu kali yang diumumkan dalam Bajet 2022.

Walaupun cukai yang banyak diperkatakan tidak menjadi kenyataan, ia berkata, kerajaan bagaimanapun, mencadangkan Cukai Makmur untuk membantu meringankan bebannya dalam membantu rakyat dan memastikan sistem kesihatan negara lebih berdaya tahan dalam menghadapi ancaman pada masa depan.

"Dilaporkan bahawa sekurang-kurangnya 120 syarikat tersenarai Bursa Malaysia akan terjejas oleh pelaksanaan Cukai Makmur, yang berpotensi merugikan kira-kira RM8 bilion (kira-kira 12%) daripada pendapatan," katanya dalam nota kajiannya di sini pada Isnin.

Menteri Kewangan Datuk Seri Tengku Zafrul Abdul Aziz, ketika membentangkan Bajet 2022 pada hari Jumaat, mengumumkan Cukai Makmur sekali sahaja kepada syarikat yang memperoleh keuntungan lebih RM100 juta bagi tahun taksiran 2022.

Katanya, di bawah pelaksanaan ini, keuntungan sebelum cukai (PTP) melebihi RM100 juta akan dikenakan cukai pada kadar yang lebih tinggi sebanyak 33% berbanding 24% pada masa ini. 

Secara keseluruhan, PIVB berkata, pihaknya percaya bahawa langkah-langkah yang diumumkan dalam belanjawan mungkin mencukupi untuk mengekalkan perbelanjaan pengguna pada 2022, yang merupakan faktor penting dalam pemulihan sektor perkhidmatan.

"Memandangkan fiskal kerajaan adalah terhad, kami memahami buat masa ini bahawa tidak banyak yang boleh dilakukan berkaitan dengan memajukan agenda pendigitalan dan teknologi, dengan keperluan yang lebih diutamakan ke arah kesejahteraan dan pemulihan keadaan kewangan rakyat," katanya.


*Berita asal di DagangNews.com